Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Sabtu, 19 Oktober 2013

Naik Haji (2): Dugaan di Mina, Berkorban dan Melontar

Mabit di Mina adalah aktiviti seterusnya dalam ibadat haji selepas mabit di Muzdalifah dan Arafah.
Mabit bererti bermalam atau singgah sebentar di tempat itu. Dalam entri kali ini saya ingin ceritakan suasana di Mina yang penuh dengan dugaan. Ia amat berbeza dengan umrah, kerana mengerjakan umrah tidak perlu mabit di Mina, Arafah dan Muzdalifah.

Saya sampai di Mina dengan bas dari Muzdalifah sebelum subuh 10 Zulhijjah. Mina ialah sebuah kawasan yang luas dan sesak dengan khemah-khemah. Berjuta-juta jemaah haji dari seluruh dunia berada di sini untuk menyempurnakan ibadat haji. Di sinilah kita perlu melontar batu. Khemah untuk rombongan saya diletakkan di lorong dan maktab yang telah disediakan. Kami ditempatkan di Maktab 83. Papantanda maktab ini terdapat pada pangkal lorong untuk memudahkan jemaah mengecam khemahnya.

Lebih kurang 40 orang berkongsi satu khemah. Cuacanya panas. Tetapi semua orang menahan sabar dengan tidak berkata apa-apa tentang cuaca itu. Penghawa dingin disediakan di dalamnya dan bolehlah kami merasa lega. Soket elektrik disediakan tetapi tidak mencukupi dan kami bergilir-gilir menggunakannya untuk mengecas telefon bimbit dan bateri kamera. Oleh kerana kekangan ini, maka saya kurang mengambil gambar di Mina. Jadi gambar-gambar dalam entri ini banyak disumbangkan oleh rakan jemaah saya Tuan Haji Anwar Fadzil. (Terima kasih Tuan Haji).

Perkhemahan di Mina. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).

Khemah persendirian didirikan di atas bukit  dan di tepi jalan di Mina. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).

Cuaca yang panas dan berdebu membuatkan jemaah perlu menutup hidung. Khemah didirikan juga di atas bukit. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).


 

Beratur Panjang di Hadapan Tandas


Antara ujian kesabaran yang besar di Mina adalah bilik air yang kecil serta bilangannya sedikit. Di dalam bilik air yang kecil ini ada tandas. Bilik air /tandas ini dikongsi bersama dengan beratus-ratus jemaah. Kami perlu beratur dalam jangka masa 45 hingga 60 minit. Apabila kami menggunakan bilik air untuk mandi, kami dimarahi jemaah lain. Ini disebabkan mandi memakan masa lama dan menyebabkan kesusahan kepada jemaah lain yang ingin menggunakannya untuk buang air. Jadi kami hanya dibenarkan buang air sahaja. Jangan sesekali mandi! Kadang-kadang kami diuji dengan menahan sabar apabila ada orang yang "potong queue" dengan merayu minta dia didahulukan terutama sekali warga emas dan orang yang hendak terkucil sangat.

Keadaan bilik air di Mina lebih sesak berbanding di Arafah tempoh hari. Saya terpaksa menahan dari membuang air terlalu kerap dengan mengurangkan minum dan makan. Saya juga menahan diri saya daripada buang air besar. Lagipun memang feil saya yang tidak boleh buang air besar kalau ada orang yang menunggu saya. Keadaan ini membuatkan saya menghidap sembelit dan kesihatan saya terganggu selepas pulang semula ke Mekah apabila selesai mabit di Mina. Tambahan pula udara yang berdebu membuatkan saya selsema, batuk dan demam selepas pulang semula ke Mekah.

Peristiwa beratur panjang menunggu giliran menggunakan bilik air ini mengingatkan saya bahawa Sharifah Aini penyanyi popular kita juga mengerjakan haji pada tahun yang sama dengan saya. Ada rakan saya terjumpa dengan beliau ketika beratur menunggu giliran di bilik air di sini.

Ketika beratur di hadapan tandas ini, kita dapat menyaksikan 1001 macam ragam jemaah. Sejauh manakah mereka tahan dengan ujian ini? Saya sedih apabila melihat ada jemaah wanita yang tidak menjaga aurat mereka ketika berulang-alik ke tandas ini. Ramai yang tidak memakai sarung kaki dan sarung lengan sedangkan jemaah lelaki juga lalu-lalang di kawasan itu. Ada juga yang hanya menutup kepala dengan tuala dan menampakkan rambut. (Semoga Allah memberi mereka kefahaman).

Beratur untuk menggunakan bilik air/tandas bagi lelaki tidaklah sepanjang beratur untuk menggunakan bilik air/tandas untuk wanita. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).


Makan Apa dan Bagaimana?


Di khemah kami diberi makanan yang dimasak oleh petugas memasak yang bukan orang Malaysia. Makanan yang diberikan ialah nasi dengan lauk daging atau ayam serta buah-buahan seperti epal atau oren. Namun makanan itu tidaklah sesuai dengan selera kebanyakan orang Malaysia. Tetapi saya perhatikan tidak ada seorangpun yang merungut. Kami telah dididik semasa kursus haji supaya tidak merungut atau mengeluh dengan sebarang kesusahan dan ketidakselesaan semasa di tanah suci ini. Ketika inilah kami makan nasi itu dengan lauk yang dibekalkan oleh pakej haji kami. Ada juga yang membawa serunding yang dikongsikan bersama. Syukur alhamdulillah, dengan adanya serunding itu, nasi yang diberikan dapatlah dihabiskan dengan berselera. Pakej haji kami juga menyediakan mee segera, biskut kering dan makanan segera lain. Air panas mudah didapati di tepi khemah.

Petugas memasak di Mina. (Gambar ihsan Anwar Fadzil)

Makan nasi mendi beramai-ramai dalam khemah di Mina

Pada setiap malam kami dapat makan makanan istimewa seperti nasi mendi atau nasi beriani dengan lauk daging unta atau kambing biri-biri. Ini disebabkan ada sahaja hamba Allah yang bermurah hati menaja makanan istimewa itu. Alhamdulillah. Kami makan beramai-ramai dengan amat berselera. Inilah saat-saat yang menggembirakan saya.

Di khemah kami beribadat dan solat jamak (tamam) secara berjemaah.

Tidur beramai-ramai di dalam khemah serta berhimpit-himpit ini amat menggembirakan saya. SAYA SUKA! Tiga hari di khemah Mina membuatkan kami mengenali antara satu sama lain dengan lebih rapat. Ada yang berusia lebih tua daripada saya. Ada juga yang jauh lebih muda daripada saya. Tetapi ramai yang sebaya dengan saya. Hubungan ini berkekalan sehinggalah ke hari ini.

Peniaga kaki lima dari pelbagai bangsa berniaga di tepi jalan berdekatan khemah di Mina


Barangan jualan amat murah di Mina


Lihat Sembelih Korban



Pada 10 Zulhijjah, jatuhlah hari raya korban. Pada waktu pagi itu kami pergi melawat kandang unta dan lembu untuk melihat sembelihan korban dilakukan. Kandang itu tidaklah jauh dari khemah kami. Kami berjalan lebih kurang 20-30 minit untuk sampai ke kandang itu. 

Terdapat banyak unta dan lembu yang tersedia untuk dijual dan dijadikan korban. Oleh kerana jemaah kami sudah membayar wang untuk korban binatang-binatang ini ketika di Mekah lagi, maka kami cuma melihat sahaja sembelihan dilakukan.

Sembelihan dilakukan di tempat sembelihan yang berpagar. Penama-penama yang mengerjakan ibadat korban itu dipanggil masuk ke dalam kawasan sembelihan dan menaiki tangga di tingkat atas lalu menyaksikan sembelihan. Dua tiga ekor unta berdiri di kandang sembelihan dengan tenang. Kami dapat melihat tukang sembelih memegang pedang panjang lagi tajam dan memotong leher unta-unta itu dengan pantas sekaligus. Tak sempat saya kelip mata, unta-unta itu sudah berdarah lehernya dan kemudiannya rebah dengan tenang. Tidak langsung unta itu merasa sakit atau menjerit. Ia dilakukan dengan cara yang betul, menurut tuntutan Islam. Tiada kekejaman berlaku.

Kami juga dapat melihat binatang-binatang korban itu diagih-agihkan ke dalam guni kain dan dimasukkan ke dalam lori untuk diberikan kepada golongan miskin. Ada juga beberapa orang tempatan yang datang mengambilnya sendiri.

Mengerjakan korban ini mengingatkan saya pada Firman Allah yang bermaksud:

"Supaya mereka menghadiri beberapa manfaat untuk mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang ditentukan atas makanan yang telah diberikan Allah kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternakan. Maka makanlah sebahagiannya dan berilah makan orang yang melarat dan fakir miskin." (Al-Hajj: 28)
"(Mengorban) unta Kami jadikan untukmu sebahagian syiar-syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan didalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebahagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) haiwan itu kepadamu, mudah-mudahan kamu berterima kasih." (Al-Hajj: 36)

Kawasan sembelihan unta dan lembu untuk korban


Melontar di Jamrah


Waktu afdal untuk melontar di Jamrah ialah pada waktu Dhuha 10 Zulhijjah. Ustaz Mat telah meninjau keadaan di situ. Suasana ketika ini terlalu sesak lagi padat dengan jemaah - adalah sukar untuk melontar. Ustaz Mat lalu menyuruh kumpulan kami melontar pada waktu malam. 

Jadi selepas maghrib 10 Zulhijjah, kami beramai-ramai ke Jamrah membuat lontaran. Kami pergi dengan diketuai oleh dua orang mutawif yang memegang bendera supaya kami dapat mengecam mereka. Kami melalui dua buah terowong di Moaisem untuk sampai di tempat melontar. Keadaan di situ amatlah sesak dan berdebu. Saya mengekori rombongan saya dan sentiasa memerhati bendera yang dipegang oleh mutawif kami supaya tidak sesat, tertinggal atau hilang.



Berjalan beramai-ramai meninggalkan khemah menuju ke kawasan melontar. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).

Melalui terowong Moaisem menuju ke kawasan melontar. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).

Jemaah lelaki melalui terowong menuju ke Jamrah. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).


Penulis mengekori jemaah pergi melontar dan sudah menghampiri Jamrah

Perasaan berdebar-debar dan suspens amat terasa ketika kaki saya melangkah berdekatan dengan kawasan melontar. Kawasan melontar itu dibina bertingkat-tingkat dan berbumbung. Saya berpeluang melihat landasan keretapi (LRT) yang baru dibina dan keretapinya. Ia sedang dalam peringkat percubaan. Hanya orang tempatan sahaja dibenarkan menggunakan keretapi itu dalam peringkat percubaan ini. Dikhabarkan bahawa projek ini adalah dibawah usaha Keretapi Tanah Melayu.


Kawasan luar jamrah pada siang hari. (Gambar ihsan Anwar Fadzil)


Pertama kali melihat kawasan melontar hati saya sangat gembira. Inilah kawasan melontar yang selama ini saya hanya dengar sahaja. Sebelum ini juga saya telah menghadiri kursus haji dan telah melakukan latihan amali. Ketika latihan amali itu Jamrahnya adalah sebuah replika kecil lagi rendah.  Tetapi apabila saya melihat Jamrah yang sebenarnya, ia adalah besar dan tinggi. Terdapat sebuah lengkungan berbenteng dan tiang didirkan di tengah-tengahnya. Di bawahnya ada lubang luas seperti kawah.

Sayapun mengeluarkan uncang yang berisi batu-batu kecil untuk melontar dan bergerak ke arah benteng serta tiang itu. Saya pastikan kiraannya cukup 7. Lalu melontarnya satu per satu ke arah tiang di tengah-tengah lengkungan berbenteng itu.



Jamrah - tempat melontar batu-batu kecil



Ketika melontar itu ada seorang jemaah lelaki dari negara lain yang bertubuh besar sedang melontar di hadapan saya. Disebakan ayunan tangannya itu terlalu kuat, maka sikunya tertenyeh hidung saya. Hidung saya terasa kemek. Cermin mata saya tertepis dan tersengit. Saya terkejut dan cemas. "Pecah ke cermin mataku?" Saya meraba cermin mata saya. Alhamdulillah, cermin mata saya tidak pecah,  tidak patah. Saya raba hidung saya. "OK!" Hidung saya juga tidak tercedera. Juga tidak sakit.

Keadaan yang sesak, jauh berjalan kaki dan memerlukan tenaga yang lebih itu membuatkan sesetengah jemaah tidak mampu melakukan lontaran. Ada juga yang pengsan. Kejadian ini membuatkan Ustaz Mat memberi amaran supaya jangan pergi melontar pada keesokan harinya kalau tidak larat dan tiada kudrat. Mereka boleh mewakilkan kepada orang lain. Oleh kerana itu saya menghulurkan tangan melontarkan untuk mereka dengan sukarela.

Ketika kami pulang beramai-ramai itu, terdapat seorang peminta sedekah menghampiri saya. Saya lalu menghulurkan sedikit rial kepadanya. Tetapi dengan tidak semena-mena, beberapa orang peminta sedekah yang entah datang dari mana menyerbu saya dan mengelilingi saya. Ia menakutkan saya kerana mereka kelihatan agresif dan mendesak saya memberi mereka wang. Jemaah haji yang lain menjerit-jerit menahan saya daripada memberikan duit kepada peminta sedekah itu, "Jangan mulakan, Hajah! Jangan mulakan!" Yang lelaki segera meleraikan peminta sedekah yang mengerumuni saya dan meminta mereka pergi. Mujurlah saya tidak tercedera atau dirompak. 

Jadi perlu diingatkan wahai kawan-kawan, "Janganlah mula menghulurkan duit kepada seorang peminta sedekah di sini kerana peminta sedekah yang lain juga akan mengambil kesempatan. Akibatnya kita mungkin dirompak atau dicederakan oleh konco-konconya." Menurut Ustaz Mat, peminta sedekah di sini mempunyai sindiket. Ada juga yang berpura-pura cedera dan cacat anggota untuk menagih simpati.

Setelah melontar pada kali pertama itu saya bertahalul (di dalam khemah) dan tamatlah tempoh ihram saya yang telah saya jaga dengan berhati-hati selama lebih kurang dua minggu lamanya. Ini disebabkan saya melakukan haji ifrad, maka tempoh berada di dalam ihram adalah agak lama. Maka hampir selesailah haji saya. Selepas ini saya hanya perlu melontar untuk 3 Jamrah pada hari-hari tasyrik dan kemudiannya pulang ke Mekah untuk mengerjakan Tawaf Haji. Saya bersyukur yang amat sangat.

Melontar di Jamrah. (Gambar ihsan Anwar Fadzil).



Pada keesokan harinya, 11 Zulhijjah, masuklah hari tasyrik. Saya pergi melontar ke tiga Jamrah. Waktu melontar adalah selepas waktu maghrib. Saya melakukanya untuk diri saya sendiri dan untuk orang lain. Jadi saya telah mengambil masa yang lebih lama berbanding dengan orang lain. Saya telah berpesan kepada mutawif saya supaya menunggu saya sehingga saya selesai melakukan lontaran untuk orang lain itu. 

Tetapi apabila saya selesai melontar, mereka telah meninggalkan saya. Saya mencari mereka dan menunggu seketika. Kebimbangan menjelma kerana saya tidak bertemu mereka. Orang terlalu ramai dan adalah sukar untuk mengecam mereka walaupun mereka memegang bendera. Akhirnya saya nekad untuk pulang ke khemah bersendirian walaupun merasa takut. Saya mengekori jemaah Malaysia daripada rombongan lain yang saya tidak kenali untuk pulang ke khemah dengan selamat.

Saya membuat lontaran lagi ke tiga Jamrah pada 12 Zuhijjah pula. Sekali lagi saya melakukannya untuk diri saya sendiri dan melakukannya untuk orang lain. Bilangan orang yang meminta saya melontarkan untuk mereka bertambah dan sudah tentu saya mengambil masa yang lebih untuk melakukannya. Sekali lagi saya berpesan kepada mutawif saya yang saya akan memakan masa lama kerana melakukan lontaran untuk orang lain. Sekali lagi saya ditinggalkan oleh kumpulan saya. Sekali lagi saya pulang berjalan kaki bersendirian pada malam yang gelap. Pengalaman ditinggalkan seperti semalam membuatkan saya tidak gelisah tetapi menerimanya dengan redha. Sepanjang jalan saya hanya berdoa dan berdoa memohon saya selamat sampai ke Maktab 83. Saya sampai jua akhirnya.

...bersambung



12 ulasan:

  1. Kenangan tersangat manis yg tiada terungkap oleh kata-kata....Ma sya Allah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan Haji Mohamad Afifuddin,
      Terima kasih kerana sudi baca blog ini dan meninggalkan ulasan.

      Kenangan manis ini menandakan rahmat Allah kepada Tuan Haji. Hanya mereka yang pernah berada di tanah suci ini yang mengerti akan keindahan dan kemanisannya.

      Padam
  2. Seronoknya baca cerita dan tengok gambaq2 dalam siri naik haji ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makchaq,
      Keseronokan Makchaq menggambarkan rindu/kasih Makchaq pada tanah suci. Agaknya Makchaq pernah berada di sana dan semua ini mengimbau kembali kenangan di sana.

      Padam
  3. panjangnya story, tapi memang best ..sesuai utk cik-anne yang berangan-angan nak ke sana suatu hari nanti....aminn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum Cik-Anne,

      Ceritanya panjang sebab saya longgokkan dalam satu entri. Kalau dipendek-pendekkan, entri akan bertambah. Cara ini memudahkan Cik-Anne mengetahui keadaan di Mina.

      Bolehlah Cik-Anne rujuk entri ini kalau nak ke sana :)

      Padam
  4. Moga2 saya kuat sabar ketik diuji masa di sini nanti.. Harap2 la ade rezeki nk ke sini satu hari nanti :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga Allah mengurniakan kesabaran, rezeki yang melimpah kepada Chawanna Na dan menjadi tetamuNya.

      Padam
  5. Alhamdulilah...seronok membacanya....buat persediaan bagi bakal bakal haji.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Harap-harap berguna untuk mereka yang akan mengerjakan haji.

      Padam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.