Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Rabu, 29 Januari 2014

Atlet Renang Negara Ian Leondy Jejak Bumi Rusia

Entri kali ini amat istimewa. Ia ditulis sendiri oleh atlet renang negara kita iaitu Ian Leondy. Gambar-gambar juga adalah pemberian Ian Leondy sendiri. Dalam blog ini Ian ingin berkongsi dengan anda pengalaman beliau semasa mengadakan perlumbaan renang peringkat antarabangsa di Rusia.

Bagi anda yang mempunyai pengalaman menarik seperti Ian Leondy ini dan ingin dikongsikan bersama, bolehlah menghantarkan tulisan anda berserta gambar kepada saya di notakembara@yahoo.com. Bolehlah saya terbitkan di blog ini.

Jom ikuti Ian Leondy jejak bumi Rusia melalui kolam renang...


_________________________


        Atlet Renang Negara Ian Leondy Jejak Bumi Rusia

- oleh Ian Leondy -

 

M impi menjadi kenyataan biarpun ia telah diimpikan sejak kecil lagi. Eropah sebagai sebuah tempat menarik belum pernah saya kunjungi. Kali pertama memijak bumi Eropah ialah di Rusia. Banyak perbezaan yang ketara setibanya di sana.

"Menarikkah Rusia?"

Itu soalan sinis seorang teman apabila saya menyuarakan hasrat ke Rusia, sebuah negara bekas Soviet Union yang sering dilabelkan media Barat sebagai tidak mesra pelancong.

Saya berasa bangga dalam kehidupan saya apabila dapat ke Rusia bersama rakan sepasukan, iaitu  menyertai Kejohanan Universiti Dunia di Kazan, Rusia.

Dengan persiapan latihan yang berterusan membuatkan saya lebih bersemangat untuk ke Kejohanan Dunia ini. Dalam fikiran saya bertanya, "Adakah saya akan menang atau sekurang-kurangnya dapat masuk ke peringkat akhir atau dapat memperbaiki masa peribadi saya?"

Saya telah menyertai sukan renang sejak berumur 12 tahun. Banyak pengalaman tertanam dan pertandingan yang telah saya sertai  dalam karier saya sebagai atlet negara.


Kami sepasukan renang dan pemain catur bergerak bersama ke Kazan, Rusia seawal pagi dengan penerbangan 747 milik Kazakhstan. Saya, jurulatih dan pengurus pasukan membawa bersama azam, bendera dan nama baik negara.

Penerbangan ke Kazan, Rusia mengambil masa lebih kurang sehari - 8 jam penerbangan dari Malaysia ke Kazakhstan seterusnya ke Kazan, Rusia 3 jam. Walaupun  keletihan, pengalaman berada di negara orang sangat menarik hati saya.

Ian Leondy (paling kiri) bersama pasukan renang dan catur negara di Kejohanan Universiti Dunia di Kazan Rusia. 

Tibanya di bumi Rusia pada malam hari, kami disambut baik dan meriah oleh penganjur di sana. Selepas barang-barang dipunggah naik, kami menaiki bas yang disediakan. Perjalanan ke perkampungan kejohanan dari lapangan terbang mengambil masa selama 30 minit dengan pemandangan yang cantik di bumi Kazan dapat dilihat di luar bas.

Setibanya di perkampungan Universiti, saya dan rakan sepasukan berasa suasana di bumi Kazan amat sejuk walaupun negara tersebut sedang berada dalam musim panas. Ia amat berbeza dari Malaysia.

Keselamatan dijaga dengan amat rapi di perkampungan Univeriti tersebut. Air tidak boleh dibawa masuk dan beg serta peralatan lain diimbas seperti memasuki lapangan terbang.

Semasa masuk ke perkampungan Universiti saya dan rakan sepasukan melihat begitu ramai pasukan dari luar negara berjalan kaki. Tiba-tiba hati berasa seronok melihat pasukan dari negara lain, kemungkinan boleh berkenalan dengan mereka. Mata cerah melihat perkampungan Univerisi yang begitu luas seperti 15 buah padang bola.

Sampai sahaja di blok perkampungan Malaysia yang bernombor 16, saya dan sepasukan renang disambut baik wakil yang mengatur pasukan Malaysia iaitu sukarelawan dari Rusia. Sukarelawan ini dipilih sebagai wakil tuan rumah untuk melayan atlet dari mana-mana negara. Ini memberikan peluang kepada pelajar Universiti dan masyarakat Rusia untuk terlibat dalan penganjuran temasya besar dunia. 

Selepas mendapat kunci kami diberi taklimat mengenai tempat tinggal.  Saya berkongsi bilik dengan empat orang. Bilik kami amat menarik dengan kelengkapan yang cukup selesa setaraf hotel 5 bintang.

Ian Leondy (tengah) bersama kawan-kawan sepasukan di Kazan, Rusia

Pada keesokan harinya saya dan sepasukan renang berjalan ke luar blok tempat tinggal kami. Saya dapat melihat dengan mata sendiri bahawa penganjuran temasya besar dunia ini amat menakjubkan. Pelbagai kemudahan seperti kem permainan yang selesa, tempat konsert yang luas dan pelbagai lagi, cukup  memuaskan hati.

Di hari yang berikutnya pertandingan bermula. Saya dan rakan sepasukan telah bersedia untuk pertandingan yang dianjurkan setiap dua tahun ini.

Ian Leondy (paling kanan) dan rakan-rakan sepasukan dari Malaysia bersedia bertanding di Kejohanan Universiti Dunia.

Pasukan-pasukan renang dari negara yang berlainan turut sama menaiki bas yang telah disediakan. Setibanya di kolam renang pertandingan, kawalan ketat masih lagi dilakukan dengan rapi.

Ian Leondy sedang bersedia untuk terjun ke kolam renang di Kejohanan Universiti Dunia di Kazan Rusia.

Selesai sahaja pemanasan badan, kejohanan bagi sukan renang akan bermula dalam beberapa jam sahaja lagi. Saya melihat kamera yang berada di setiap penjuru kolam. Saya amat teruja dan banyak perkara bermain di fikiran. Dengan dibanjiri peminat dari seluruh pelusuk Rusia, kegentaran terasa apabila penyokong mereka hanya menyokong peserta Rusia setiap kali mereka beraksi.

Aksi mantap Ian Leondy di dalam kolam renang di Kejohanan Universiti Dunia di Kazan Rusia.

Tamat sahaja pertandingan yang berlangsung selama seminggu, aksi dan keputusan pasukan renang Malaysia tidaklah mengecewakan tetapi cukup sekadar memperbaiki masa peribadi. Saya dan pasukan lain tersungkur di peringkat  kelayakan.

Biarpun kejohanan kedua terbesar selepas kejohanan Olimpik ini dikatakan amat sukar bagi peserta dari Asia merangkul pingat, sekurang-kurangnnya saya dan pasukan lain dapat mengambil peluang ini sebagai satu pengalaman dan pengajaran untuk dijadikan contoh bagi kejohanan lain.

Biarpun kalah dari segi bentuk badan tetapi tenaga dari kelajuan adalah amat berbeza, bak kata pepatah, "Kecil-kecil cili padi".

"Orang Rusia yang boleh dikatakan berbadan besar dan tinggi tidak seharusnya menang jika tenaga adalah rendah." Inilah kata-kata semangat yang selalu diberikan jurulatih kami untuk meningkatkan semangat kesukanan dalam diri kami.

Ian Leondy berpeluang berjalan-jalan di Kazan, Rusia. Di belakang ialah Masjid Qol Sharif.

Kami sepasukan renang diberi peluang tiga hari sehingga ke acara penutupan untuk berjalan-jalan di seluruh Kazan, Rusia yang dikenali sebagai negara Tatar. Antara tempat yang menarik dibawa ialah peninggalan bangunan sejarah lama yang begitu popular sepert masjid, gereja dan banyak lagi. Cuaca yang sejuk dalam musim panas di Kazan, Rusia amat menceriakan lagi perjalanan kami di sana.

Apabila dilihat dengan mata sendiri ternyata Kazan, Rusia juga dikunjungi ramai pelancong luar negara. 

Gembira dapat mewakili negara di Kejohanan Universiti Dunia di Kazan Rusia.

Pada malam terakhir kesemua kontijen negara turun ke stadium tertutup bagi menghadiri majlis penutupan Kejohanan Universiti Dunia ini. Tuan rumah menjadi johan keseluruhan pingat bagi temasya tahun 2013.  Banyak aksi-aksi persembahan yang menarik telah ditunjukkan dengan kami diberi beg sebagai kenangan.

Ian Leondy Atlet Renang Negara membawa nama negara ke sukan bertaraf dunia

"Menarikkah Rusia?" Soalan sinis teman saya ini terbukti tidak benar. Tuduhan media Barat juga tidak benar. Rusia adalah negara yang menarik untuk dilawati dan mesra pelancong.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.