Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Khamis, 12 Januari 2012

Pulau Samosir: Orang Makan Orang, Payu Dara Besar

Fajar yang menjengah keesokan hari memberi laluan kepada satu lagi pengalaman berharga buat saya dan keluarga saya. Kunjungan ke perkampungan kaum Batak Toba - Ambarita dan Tomok - yang terkenal dengan legenda tersendiri pasti tidak akan dilupakan. Di sinilah saya mengetahui dengan mendalam budaya orang Batak.

Pertamanya kami ke perkampungan Ambarita. Letaknya di Pulau Samosir. Dari hotel kami di Parapat kami harus menyeberanginya dengan bot kira-kira 45 minit.

Kedai-kedai di Ambarita


Di Ambarita kami melalui kedai-kedai yang menjual pelbagai pakaian, barangan kraf tangan, ukiran kayu dan barang kenang-kenangan. Sentiasa peniaga-peniaganya meminta kami singgah dan membeli barang-barang mereka. Kami mendapat layanan istimewa. Tangan kami ditarik masuk ke kedai. Barang-barangnya dijual murah kalau pandai menawar. Nasihat saya tawarlah separuh harga dari harga yang diletakkan. Tapi ada seorang Otai  tu, dia ikat harga dan tidak diberinya kami tawar. Mulutnya laser jugak. Bila kami tak mahu beli dan beredar dari kedainya dia kata, "Jangan sombong ya." Kami dah kena dah. Berdesup.


Rumat Adat orang Batak


Rumah Adat adalah kebanggaan orang Batak. Ia mempunyai tiga tingkat. Tingkat atas sekali tempat letak makanan dan barang-barang. Tingkat tengahnya tempat tinggal ahli keluarga manakala di bahagian bawah rumah (kolong) tempat kurungan ternakan seperti babi  atau ayam.

Ada sebuah balai dibina di hadapan Rumah Adat. Balai ini tidak berdinding, tetapi beratap, berlantai dan bertiang. Balai ini adalah tempat tidur anak-anak lelaki Batak yang berumur 10 tahun. Pada siang hari balai ini didatangi oleh anak-anak dara untuk menenun ulos iaitu kain selepang tradisional orang Batak Toba.

Terdapat ukiran cicak dan empat butir payu dara diabadikan pada gelegar depan balai. Cicak ini mempunyai makna dalam budaya orang Batak Toba. Cicak melambangkan makhluk yang ada di mana-mana dan tempat tinggal cicak kebiasaannya di rumah. Cicak itu merangkak menghala ke arah payu dara. Ini bermakna walau seseorang anak Batak itu merantau jauh dia pasti pulang ke pertiwinya. Pertiwi bermaksud ibu susu. Payu dara pula melambangkan kesuburan wanita. Orang Batak amat mementingkan saiz payu dara yang besar.

Kubur orang Batak Toba pula diletakkan di halaman rumah dan tempatnya tinggi di atas bukit, kerana mereka percaya bahawa simati lebih dekat dengan Dewa.

Perkampungan Batak


Sebuah Rumah Adat boleh dihuni sehingga 40 orang ahli keluarga atau 4-5 buah keluarga. Walaupun ahli keluarga sudah berkahwin mereka tetap tinggal serumah. Rumah adat tidak berbilik tetapi dibatasi dengan kain rentang. Atap Rumah Adat berbentuk perahu. Pintunya kecil dan rendah kerana orang yang masuk ke rumah adat ini harus memberi hormat kepada tuan rumah. Dengan kerendahan pintunya maka sesiapa yang masuk pasti tunduk dan membongkok.

Rumah Raja Siallagan

Di Ambarita ini terdapat perkampungan orang Batak Toba. Raja yang terkenal ialah Raja Siallagan. Perkampungan Raja Siallagan ini masih dipelihara dan dikunjungi. Rumah Raja Siallagan memiliki set kerusi batu di halamannya. Batu-batu megalitik yang berusia ratusan tahun ini adalah tempat persidangan, mesyuarat dan tempat pengadilan. Orang yang bersalah dipasung di bawah rumahnya kemudian dibawa ke pengadilan. Setalah dibicara, pesalah dibawa ke set batu yang terletak di bahagian lain kampung ini.

Ada cerita mistik dan magis dalam kehidupan raja ini dan penduduk Ambarita. Mereka mengamalkan ilmu hitam. Raja menunjukkan kekuasaannya dengan mematikan ilmu hitam orang lain. Cara yang dilakukan agak kejam, iaitu dada orang itu ditoreh, sekiranya tiada darah keluar bermakna ilmu hitam orang itu lebih hebat, lalu raja akan mematikannya dengan bacaan-bacaan mentera. Setelah darah orang itu tidak keluar lagi dengan bacaan mantera itu, leher orang itu pun dipancung lalu darahnya disiramkan ke muka Raja dan diminum. (Agaknya daging orang itu dibuat rendang atau sate). Di sinilah muncul kisah orang Batak makan orang.

Kesimpulannya, kekuasaan seorang raja Batak terletak pada kuasa ilmu hitamnya. Sesiapa yang mempunyai ilmu hitam lebih hebat dari raja akan dihapuskan. Kisah Raja Batak ini amat terkenal. Itu sebabnya nama tempat ini Ambarita bermaksud berita terkenal.

Satu lagi perkara, barang-barang orang Batak ini jangan dicuri, kalau dicuri, alamatnya sipencuri tak jumpa jalan balik - hanya kerana ilmu hitam yang hebat. Pencuri itu akan ditangkap dengan mudah kerana pencuri itu masih berlegar-legar di kawasan rumah tuan punya barang. Teringat saya pada kisah orang-orang alim kita, hanya dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran seperti Ayat Qursi mereka boleh tangkap sipencuri dengan cara begini.

Iktibar dari kisah ini, jangan amalkan ilmu hitam. Itu syirik. Tapi mohonlah pertolongan daripada Allah. Bacalah ayat-ayat suci Al-Quran dan amalkan.   Di sini saya ingin kongsi sebuah hadis:
Daripada Abu Hurairah R.A, Nabi Sallahu Alaihi Wasallam bersabda, "Jauhilah tujuh dosa besar." Mereka (sahabat) bertanya, "Apakah dosa-dosa besar itu ya Rasulullah?" Baginda menjawab, "(Iaitu) Mensyirikkan Allah, (melakukan) sihir, membunuh jiwa yang diharamkan kecuali dengan berhak, memakan riba, makan harta anak yatim, berpaling pada hari peperangan, menuduh perempuan yang suci dan baik (dengan tuduhan berzina)."

Suasana di jeti Tomok

Kami menuju pula ke Tomok di Pulau Samosir. Tomok tidak berjauhan dari Ambarita. Kami naik bot lagi. Di Tomok saya menyaksikan suku Batak Toba berniaga ikan air tawar kering, kraf tangan, pakaian dan cenderamata. Tomok ertinya gemuk. (Tapi penyanyi Tomok "One In a Million" tu tak gemuk pun. Pasal apa nama glamour dia Tomok?).


Kedai-kedai cenderamata di Tomok

Tentang harga barang di Tomok, usah risau kerana ia pasti berbaloi. Anak bujang saya pun sudah pandai menawar kerana harga yang diingini diterima. Dengan bertegas membeli dengan harga yang dikehendaki, peniaga-peniaga di sini menggamit semula anak bujang saya kembali ke kedainya sekiranya dia melangkah keluar.


Gambar kiri/atas ialah rumah adat. Gambar di atas (kanan), itulah keranda-keranda keluarga Raja Ompu Sidabutar. Yang di hujung sekali (terlindung) ialah keranda Ompu Sidabutar. Gambar kiri/bawah ialah kubur keluarga diraja Batak. Gambar kanan/bawah ialah bunga kecubung

Perkampungan Tomok juga mempunyai cerita yang hampir sama dengan cerita raja Batak di Ambarita. Perkuburan Raja Ompu Sidabutar yang disimpan sebagai bahan sejarah masih dipelihara di Tomok. Peniggalan sejarahnya tidak bisa diusir. Ketika kami memasuki kawasan perkuburan Raja Ompu Sidabutar ini kami disuruh menyelepangkan kain ulos di bahu dan harus mengucapkam "horas" di situ, sebagai tanda kami diterima di situ.

Kami duduk mendengar cerita Raja Ompu Sidabutar dari Pak Rahmat. Saya dah lupa cerita kepercayaan karut marut ni. Kalau tak silap saya, Ompu ni masuk Kristian. Apabila mati, cara pengkebumiannya masih ikut adat orang Batak. Mayatnya kena simpan dalam keranda batu. Gambar di atas (kanan), itulah keranda-keranda keluarga Raja Ompu Sidabutar. Yang di hujung sekali (terlindung) ialah keranda Ompu Sidabutar. Setelah mayat reput, tulang-tulangnya dibasuh dan dipindahkan ke dalam kubur yang berbentuk Rumah Adat, seperti dalam gambar di atas. Rasanya Raja Ompu ini hendak berkahwin dengan seorang perempuan tapi tak jadi. Pasal apa dia tak jadi kawin ek? Entah...lupa. Tapi  cerita yang ini saya tak lupa sebab kelakar...menurut Pak Rahmat orang Batak berpegang kepada kepercayaan ini, "Kalau mencari isteri jangan cari yang cantik, carilah yang teteknya besar, kerana tetek yang besar banyak anak."

Setelah selesai mendengar cerita ringkas ini, kami kena pulangkan ulos itu kepada tuan yang empunyanya, tetapi tuan empunya itu meminta duit sebelum pulangkan ulos tu...ada ke? Sebelum ni tak cakappun. Jadi bagi le sikit dengan terpaksa. Pandai orang Batak ni cari duit.

Kalendar orang Batak

Kalendar orang Batak ini saya beli dan bawa pulang untuk kenang-kenangan. Ia dibuat daripada kayu dan buluh. Pada bilahan buluh itu ada torehan-torehan menunjukkan bilangan hari. Inilah antara sejarah peninggalan Samosir yang tidak bisa diusir.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.