Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Rabu, 1 Februari 2012

Limassol | 1: Hotel, Makan dan Pengangkutan

Kali ini saya ingin ceritakan pengalaman saya di Cyprus. Lawatan saya ke Cyprus ini adalah yang julung-julung kali. Lawatan ini kerana membentangkan kertas kerja hasil penyelidikan saya dalam bidang alam sekitar. Disamping itu saya dapat melihat-lihat Cyprus. Kunjungan ini amat bermakna.

Di manakah Cyprus?


Cyprus adalah sebuah pulau yang letaknya di Lautan Mediteranean. Di utaranya ialah Turki, di selatannya ialah Mesir, di baratnya ialah Greece dan di timurnya ialah Syria.

Pernah dahulu saya menyeberangi Laut Mediteranean pada tahun 1986 dari Greece ke Italy melalui kapal selama 2 hari. Pengalaman menaiki kapal merentasi Laut Mediterranean yang biru itu amat bermakna bagi diri saya. Pengalaman yang tidak dapat saya lupakan. Lebih-lebih lagi cuaca Mediteranean amat bersahabat dengan saya.

Cyprus adalah sebuah pulau yang terletak di Lautan Mediterranean. Sumber: geographicguide.net

Sebelum ke Cyprus saya telah membuat sedikit penyelidikan mengenai hotel, pengangkutan dan perkara-perkara lain. Saya tidak kenal sesiapa di Cyprus. Cuma ada seorang yang saya kenali tetapi beliau tinggal di Cyprus Utara. Beliau ialah Profesor Norman yang saya kenali semasa saya menuntut di Amerika Syarikat.


Siapakah Profesor Norman?


Profesor Norman adalah seorang Afrika Amerika. Dia sangat baik dengan saya. Saya pernah mengembara bersamanya di Amerika Syarikat.

Kami pernah ke makmal cetakan filem di Baltimore dan Virginia di Amerika Syarikat. Saya juga pernah menjadi orang kanan beliau dalam beberapa produksi filem di Amerika Syarikat.

Profesor Norman adalah Profesor filem. Disamping itu dia adalah pembikin filem "indie" dan juga jurukamera filem yang berpengalaman. Beliau pernah mengambil saya bekerja dengannya sebagai Penolong Jurukamera Kanan (First Camera Assistant) beliau dalam beberapa produksi filem di Amerika. Beliau juga banyak mencurahkan ilmunya kepada saya. Saya banyak belajar daripadanya.

Sekarang Profesor Norman berpindah ke Cyprus Utara dan menjadi Profesor di Eastern Mediterranean University.

Saya hantar emel kepada beliau dan menyatakan bahawa saya akan berada di Cyprus. Beliau amat gembira menerima emel saya dan ingin sekali bertemu dengan saya di Cyprus. Sudah lebih tujuh belas tahun kami tidak bertemu. Ketika itu saya sangkakan Cyprus Utara dengan Cyprus adalah sebuah negara yang sama. Setelah diberitahu oleh Profesor Norman, barulah saya mendapat tahu bahawa ia adalah dua buah negara yang terpisah dan berkerajaan sendiri. Ketika ini barulah saya sedar yang saya ini "buta" geografi, "buta" politik dunia.

Profesor Norman memaklumkan kepada saya bahawa dia tidak boleh masuk ke Cyprus atas masalah politik negara itu dan masalah kewarganegaraan. Dia menyuruh saya ke Nicosia dan bertemu dengannya di sempadan Cyprus Utara. Inilah antara isi kandungan emel beliau kepada saya: 
"As you, no doubt, know, Cyprus is a divided country: the Turkish north and the Greek south. As an employee of the Eastern Mediterranean University in the north, with a work permit and residency status for the Turkish Republic of Northern Cyprus, I'm ... and consequently cannot enter the Republic of Cyprus. ...If you have time to make a tour of the north, contact me and we can arrange to meet in Lefkosa/Nicosia for tea or a nice meal. It would be nice to chat about yesterday and today."
Inilah emel beliau yang begitu mesra. Masalah Profesor Norman ialah permit kerjanya dan taraf kependudukannya tidak membenarkan dia melepasi sempadan Cyprus Utara. Jadi saya yang harus melepasi sempadan dan bertemu dengannya di sana. Saya cuba untuk berbuat demikian sekiranya saya berada di sana. Itulah harapan saya. Dapatkah saya bertemu dengan Profesor Norman di sempadan Cyprus? Ikutilah kisah saya seterusnya.


Siapakah Profesor AR?


Saya juga telah menghubungi Profesor AR di Emirat Arab Bersatu. Ingat tak dalam pos yang lepas, saya mengenali Profesor AR ketika menghadiri persidangan di Abu Dhabi? Dia juga menyambut kedatangan saya di Dubai? Dia selalu suruh saya menghubungi dia sekiranya saya ke Dubai. Oleh kerana perjalanan saya ke Cyprus akan melalui Dubai, maka saya maklumkan perkara ini kepadanya.

Saya akan transit di Dubai selama 4 jam dalam perjalanan pulang. Beliau amat gembira dengan kedatangan saya dan bersedia menemui saya di Dubai. Dapatkan saya bertemu dengan Profesor AR di Dubai? Ikutilah kisah perjalananku seterusnya.


Ke Cyprus


Saya ke Cyprus pada 24 Jun 2009. Ketika itu musim panas. Ketika ini juga wabak H1N1 sedang melanda seluruh dunia. Tetapi oleh kerana perancangan ini telah dibuat awal dan kertas kerja saya sudah diterima maka saya teruskan niat saya untuk ke Cyprus.

Sepanjang perjalanan dari Malaysia ke Cyprus saya memakai topeng muka tanpa membukanya. Alangkah rimasnya. Tapi apa boleh buat.


Transit di Dubai


Ketika transit di Dubai seorang lelaki Melayu menegur saya. Kami berbual, dia memberitahu saya yang dia bekerja dalam sektor pembinaan di kepulauan Malta tidak jauh dari pulau Cyprus. Kami menaiki kapalterbang yang sama, tapi kapalterbang itu singgah di Larnaka sebentar dan kemudian ke Malta. Di dalam kapalterbang cuma kami berdua orang Asia, yang lain adalah orang kulit putih.

Kedua-dua pulau ini bukanlah destinasi yang popular dalam kalangan orang Malaysia. Ramai orang Malaysia tidak tahu di mana Cyprus dan Malta. Pegawai kastam yang menyemak pasport saya di lapangan terbang Pulau Pinang pun tidak mengetahui di mana tempat ini. Mereka sendiri bertanyakan di mana tempat ini kepada saya.

Sampai di Larnaka


Sesampainya saya di Larnaka saya terus mengambil shuttle bus sebagaimana yang dimaklumkan dalam sumber-sumber rujukan saya. Tiada sesiapa yang menyambut kedatangan saya. Tidak seperti persidangan yang pernah saya hadiri di Thailand atau New Zealand. Di Thailand dan New Zealand saya disambut baik oleh delegasi persidangan di lapangan terbang. Tetapi di Cyprus semuanya "sendirian berhad". Jadi tak berapa 'syok' bab ni.

Saya membayar harga tambang shuttle bus di kaunter lapangan terbang. Kemudian saya mencari shuttle bus itu untuk membawaku ke hotel Navarria yang telah saya tempah secara on-line. Sangka saya bas besar tetapi hanyalah sebuah van.

Pemandangan musim panas dari Larnaka ke Limassol dari dalam van

Dalam perjalanan menuju ke Limassol saya hanya melihat kawasan tanah gersang berbukit-bukau yang tidak berpohon. Pohon yang ada hanyalah pohon-pohon renek dan batu-batu. Cuacanya panas dan terang benderang. Perjalanan melalui lebuh raya ini memakan masa kira-kira 1 jam, jaraknya kira-kira 58.43 km. 

Menyaksikan hutan batu dan pohon renek sahaja di sepanjang jalan amat membosankan. Di saat ini saya terasa amat sangat yang Malaysia jauh lebih indah. Di Malaysia pohon-pohon hijau ada di mana-mana saja.

Hutan batu dan pokok-pokok renek sahaja yang saya lihat di sepanjang jalan

Sampai di Limassol


Saya pun sampai di Navarria Hotel, Limassol dengan selamat. Tetapi apabila saya "check in" saya dapati nama saya tiada dalam senarai tempahan. Alamak! Saya hairan kerana surat menyurat sudah dilakukan. Balasan emel dari hotel itupun sudah saya terima. Lalu saya serahkan salinan surat-surat emel kepadanya. Rupa-rupanya emel terakhir yang saya hantar kepadanya tidak diterima. Namun tiada masalah selepas itu, saya terus diberi bilik.

Hotel Navarria ini bukanlah hotel mewah, biasa-biasa aje. 3 bintang. Harganya pun tidak mahal. Dalam RM160.00 satu malam. Hotel ini dengan Hotel Elias, iaitu tempat persidangan diadakan itu, tidaklah jauh sangat. Pegawai di kaunter hotel itu kemudiannya terus menempah teksi untuk saya untuk esok pagi. Kertas kerja saya akan dibentangkan esok iaitu pada hari pertama, selepas perasmian persidangan itu.

Hotel Navarria yang saya inapi

Inilah gambar hotel Navarria di Limasol, Cyprus. Ada balkoni. Kolam renang di bawah/depan balkoni. Di hadapan balkoni ini saya dapat lihat  apartment dan laut Mediterranean yang terbentang luas.

Persekitaran Navarria Hotel yang terletak berdekatan kawasan perumahan

Di waktu petang saya bersiar-siar di kawasan sekeliling Hotel. Hotel Navarria ini letaknya di kawasan perumahan.


Villa-villa di sekitar Navarria Hotel

Villa-villa tepi pantai tersergam indah. Senibinanya begitu unik. Mewah. Bunga-bunga dan anggur ditanam sebagai penghias halaman. Kucing-kucing agak banyak di sini. Kelihatan berkeliaran di tepi pantai, di ruang makan restoren dan di tepi jalan.

Dikatakan kucing dibawa masuk ke Cyprus pada abad ke-4 untuk menghapuskan ular. Kucing juga telah lama menjadi binatang peliharaan manusia. Ini dibuktikan melalui penemuan rangka kucing bersebelahan dengan manusia Neolitic di Cyprus. Menurut kajian ahli arkeologi kucing ini dari Mesir dan dianggarkan hidup 4,000 tahun dahulu.

Kedai-kedai dan rumah-rumah di Limassol

Di sekeliling hotel Navarria terdapat banyak kedai-kedai cendermata, kedai runcit dan restoren. Bagi mendapatkan makanan halal, saya perlu mengambil teksi ke pekan Limassol. Tetapi saya tidak berbuat demikian, saya cuma makan di dalam bilik hotel. Makanan itu saya bawa dari Malaysia. Makanan segera seperti mee, bubur nasi dan roti.

Hotel ini menyediakan sarapan pagi percuma tetapi saya hanya boleh makan telur rebus, pasta (tanpa sos) dan buah-buahan. Roti dan jem ada, tapi saya tidak makan kerana ia mengandungi gelatin dan E471. Kedua-dua bahan ini mungkin dari sumber haiwan. Kebiasaannya saya tidak makan makanan yang mengandungi bahan-bahan ini sekiranya tiada logo halal atau tiada sumber tumbuh-tumbuhan tertulis pada bungkusannya.

...bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.