Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Rabu, 9 Disember 2020

Slow Traveler: Perjalanan Lambat Sebagai Satu Cara Mengembara


M ungkin anda seorang pengembara dalam kategori pengembara lambat atau slow traveler

Apakah pengembara lambat atau slow traveler

Sekiranya anda pernah mengalami keletihan semasa perjalanan atau pulang dari perjalanan yang benar-benar meletihkan, anda mungkin tidak melakukan perjalanan yang cukup perlahan.

Pengembara lambat ini ialah mereka yang suka mengembara berlambat-lambat, berlama-lama, mengembara dengan penuh perhatian dan tanpa perlu tergesa-gesa. Ini disengajakan - membolehkan mereka mengetahui lebih mendalam perkara yang paling penting bagi mereka semasa mengembara. 

Perjalanan yang perlahan sangat ideal bagi mereka yang sukakan kesederhanaan dan jadual yang seimbangDengan menjadi slow traveler anda bebas daripada tekanan 'nak tengok semuanya' dan menghilangkan tekanan untuk bergegas-gegas. Anda sebenarnya dapat berehat sedikit dan menikmati perjalanan anda. Terdapat peluang yang lebih baik untuk bertemu dengan penduduk tempatan, melihat pemandangan yang di luar kawasan pelancongan tradisional dan menghargai cara hidup masyarakat tempatan dengan perspektif yang berbeza. 

Saya pernah menginap di log cabin dalam kawasan camp ground di Boston yang memberi peluang kepada saya untuk memahami  traveling culture masyarakat Amerika..

Saya pernah menjadi slow traveler yang mana saya menghabiskan masa selama dua minggu hingga berbulan-bulan hanya di satu tempat. Di tempat ini, saya hanya bertumpu pada satu pekan atau satu kampung dengan tinggal di rumah penduduk tempatan, menginap di youth hostel, backpackers hostel atau di camp ground.

Saya pernah jadi slow traveler di Jakarta dan Medan Indonesia. Di sini saya menginap di rumah penduduk tempatan. Masa banyak dihabiskan bersama penduduk tempatan, menghadiri majlis perkahwinan, menyertai perayaan tempatan, melakukan kerja-kerja sukarela, menerima undangan makan, mengunjungi universiti, menghadiri seminar dan melawat tempat-tempat bedekatan yang tidak termasuk dalam senarai lawatan pelancong.

Semasa di Medan, pengangkutan yang saya gunakan adalah beca dan feri. Walaupun menaiki kapal terbang dari Pulau Pinang ke Medan lebih menjimatkan masa iatu cuma 45 minit, saya memilih menaiki feri yang memakan masa 5 jam.

Berpeluang membuat aktiviti sukarela bersama anak-anak yatim di Acheh, Indonesia


Saya pernah menjadi slow traveler semasa saya berada di China, yang mana saya menyewa rumah di Beijing selama 9 bulan. Banyak yang saya dapat lakukan dan alami seperti menghadiri majlis makan, menghadiri festival, menonton persembahan, menghadiri kuliah di universiti, solat terawih di masjid, menyambut hari raya, membeli-belah di pasar basah, menunggang basikal, menaiki bas mini, beng-beng, keretapi, bergaul dengan penduduk tempatan dan menikmati keempat-empat musim di China. Pengalaman berharga ini pernah saya kongsikan dengan anda di blog ini. Baca kisahnya di SINI.

Beng-beng ialah pengangkutan yang sering saya gunakan di China

Saya juga pernah menjadi slow traveler semasa mengembara di Kanada pada tahun 1990an yang mana saya mengembara dengan memandu sendiri. 

Begitu juga saya pernah menginap di sebuah rumah penduduk tempatan ketika saya ke Pulau Victoria, Kanada. Saya hanya berada di pulau itu selama seminggu. Perjalanan ini pernah saya ceritakan di dalam blog ini. Baca kisahnya di SINI.

Boleh dikatakan tidak banyak negara yang telah saya lawati tetapi pengalaman saya menyelam bersama masyarakat tempatannya boleh dikatakan sangat lumayan. Ini memberi keseronokan dan membuka minda saya

Tinggal bersama orang asli di Tasik Banding dan bermain catur dengan mereka 


Perjalanan yang perlahan mendorong ke
bebasan dan menghargai pengalaman luar biasa berbanding pelancongan yang banyak dikomersialkan. Apabila kita dapat menyelam di dalam budaya tempatan kita mengumpulkan pengalaman yang bermakna dan kaya seolah-olah itu adalah harta berharga. Ia lebih kepada perjalanan peribadi.

Itulah sebabnya sangat penting untuk tidak hanya melihat sahaja, tetapi untuk menemui, menjelajah, memahami dan tenggelam di dalam budaya dan kehidupan masyarakat yang dilawati.

Jadi, adakah anda pentingkan bilangan berapa banyak negara yang anda sudah pergi tetapi hanya melihat penduduk tempatannya dari jendela bas pelancongan ATAU anda pentingkan pengalaman yang anda habisi menyelam dan berendam dengan budaya penduduk tempatan yang hanya berada di sebuah kampung/pekan sahaja?

Jika anda mahukan pengalaman perjalanan perlahan maka anda harus memikirkan bahawa kualiti adalah lebih penting daripada kuantiti. Jangan berlumba untuk menyelesaikan semuanya dalam masa yang singkat, dan tidaklah mengapa kalau anda menempah perjalanan lain pada masa akan datang jika anda benar-benar menyukainya! 

Jadi pernahkah anda menjadi slow traveler? Jika pernah, di mana, bagaimana dan berapa lama?

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.