Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini



Isnin, 10 April 2017

Candid Shots!: Macam-macam Gelagat Pengguna Motosikal


K etika mengembara di luar negara, saya suka melihat gelagat penduduk di negara itu menggunakan motorsikal, terutama di negara-negara Asia. Cara mereka agak berlainan dengan negara kita. Saya sempat merakamkan gelagat mereka secara candid. Mari kita lihat satu per satu.

1. Naik ramai-ramai


Di negara kita, penumpang yang membonceng motorsikal biasanya seorang atau mungkin berdua, tetapi di  beberapa buah negara Asia, penumpangnya mungkin tiga, mungkin empat, malahan ada yang sampai lima orang. 


5 orang boleh menaiki sebuah motorsikal di Medan Indonesia. Budak-budak tak payah pakai helmet.

4 orang menaiki motorsikal di bandar raya Hoh Chi Minh adalah perkara biasa

2. Selamba je sangkut beg tangan pada motorsikal! 


Beg tangan biasanya dikepit kuat-kuat oleh wanita ketika berada di dalam bandar kerana bimbang diragut. Amat jarang kita melihat mereka menyangkut beg tangan pada motorsikal. Tetapi di Kashgar, iaitu sebuah bandar di China, beg tangan disangkut dengan selamba pada motorsikal tanpa bimbang diragut.


Alangkah senangnya gadis ini menunggang motorsikal di Kashgar, China kerana beg tangan boleh disangkut dengan selamba pada motorsikal dan tidak bimbang akan diragut. 


3. Macam mana bawa barang banyak, berat dan besar di atas motorsikal?


Pernahkah anda melihat peti sejuk, almari atau mesin basuh diangkut di atas motorsikal kapcai? Bagaimana pula mengangkut barang yang besar empat kali ganda daripada motorsikal? Dah tu menutup muka pulak? Kita mungkin jatuh ketika menunggangnya. Tapi tidak bagi penunggang-penunggang ini:


Kulit kambing yang baru selesai dilapah dimasukkan dan ditindan banyak-banyak dalam bahagian belakang motorsikal. Tindanan kulit yang berat ini mungkin tidak mampu ditanggung oleh motorsikal yang berkuasa rendah. Tetapi ini tidaklah menjadi masalah pada penunggang motorsikal di Kashgar ~ sebuah bandar di Xinjiang, China.

Dua penunggang motorsikal di Hoh Chi Minh ini mengusung daun-daun dan bunga-bunga besar ini tanpa jatuh/berlanggar walaupun ia menutup muka penunggangnya. 

Mampukah anda membawa barang besar gedebak ini di atas motorsikal kecil? Cara ini sempat saya rakam ketika saya sedang mencari hotel di kota raya Shanghai, China

Motosikal dimodifikasikan supaya boleh membawa banyak barang besar dan tinggi seperti almari, peti sejuk dan mesin basuh. Gambar ini saya rakam di Kashgar, Wilayah Xinjiang di China


Barangkali mereka ini pekerja binaan. Kereta tolak dan barang-barang binaan diseret sekali bersama motorsikal. Gambar ini saya rakam ketika berada di Kashgar, Wilayah Xinjiang di China.



4. Meh tutup motor 


Ketika menaiki motorsikal debu dan habuk boleh menganggu pernafasan kita. Kalau hujan pula, tentulah badan kita basah. Meh tutup keliling motorsikal kita supaya kita selesa menaikinya.  Inilah yang dilakukan oleh pengguna motorsikal di beberapa negara Asia.

Motorsikal bertutup seperti tuk tuk ini memberi keselesaan kepada penumpang. Gambar ini saya rakam ketika berada di Phitsanulok Thailand.


Di Banda Acheh, motorsikal dimodifikasikan dengan menjadikan ia sebagai bemo (gabunga beca  dan motor). Penutup yang ringkas ini dibuat daripada plastik dan melindungi penumpang dari matahari. 

Di Beijing motorsikal diubahsuai untuk mengangkut penumpang dengan membuat penutup empat segi seperti sebuah peti. Motorsikal jenis ini dipanggil beng beng dan boleh memuatkan 2-3 orang bertubuh kecil. Ia digunakan untuk jarak dekat. namun ia tidak seimbang dan mudah rebah kalau penumpangnya tidak duduk diam atau jalanraya tidak rata.


5. Meniaga pakai motor


Bagi petani atau pekebun yang menjadikan motorsikal sebagai sumber pendapatan, mereka menyusun dan mengikat hasil tanaman dengan kemas lalu dijaja ke bandar. Tentu anda merasa kagum di atas kehandalan mereka mengimbangi motorsikal dengan barang-barang itu.

Menjaja durian di atas motorsikal di bandar Hoh Chi Minh ini sama macam yang kita lihat di Malaysia, kan?


Sate pun boleh dibakar dan dijual di atas motorsikal. Gambar ini saya rakam di  kawasan Air Terjun Sipiso-piso Indonesia.

Bertandan-tandan pisang disusun dan diangkut menggunakan motorsikal. Kehandalan mengimbangi motorsikal ini membuatkan motorsikal tidak rebah dan pisang tidak pecah atau rosak. Gambar ini saya rakam dalam perjalanan saya dari Brastagi ke Danau Toba, di Indonesia

Handalnya penunggang di Kemboja ini kerana boleh memuatkan macam-macam jenis anyaman buluh di atas motorsikalnya


Adakah anda pernah menyaksikan gelagat pengguna motorsikal yang menarik? Kalau ada, kenapa tak kongsikan dengan saya di sini?

15 ulasan:

  1. Salam Ziarah..hi kak Nama Samaran..seronoknya berjalan sana sini..luas pemandangan hihih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Juls Julie80 sebab sudi ziarah blog Nama Samaran :D. Cuma berkongsi pengalaman saja, semoga memberi pengetahuan kepada pembaca.
      Rupa-rupanya Juls Julies80 pandai memasak ya.

      Padam
  2. wow! great! saya tak terfikir nak ambik candid penunggang motosikal.. good job akak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanks sis :) Ada juga gelagat yang tak sempat saya ambil, yang pelik dah lucu pulak tu... :(

      Padam
  3. wah..menarik..idea yang menarik untuk diselongkar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menarik juga untuk dicuba di kampung sendiri :)

      Padam
  4. Jauh perjalanan, berbagai pengalaman dapat ditimba. melihat dunia luar berbeza dgn dunia kita.. Nice sharing sis.

    BalasPadam
  5. Haahla kan... mcm2 cara mereka naik motor.... selama ni sya tngk ja tp x de pulk ambik gmbr..hehd.. tp satu sya prasan bila p hcm dulu, mereka suka pakai helmet seteng warna pink...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi kelakar kalau helmet pink tu ada mata, hidung, telinga ....Ha ha ha

      Padam
  6. Memang hebat dan kreatif tapi kalau di Malaysia ada banyak yang tak lepas ni...

    BalasPadam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...