Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Khamis, 2 Mac 2017

Makanan Halal di Bangkok: Di Mana Nak Cari?

M asakan Thai amat sesuai dengan selera kebanyakan kita, sehinggakan menjamu selera yang ringkas di sebuah gerai di Bangkok menjadi pengalaman yang tidak mungkin dilupakan. Kalau anda ke Bangkok, tentu anda tidak mahu melepaskan peluang memakan makanan asli Thai ini, kan? Tetapi di mana nak cari makanan yang halal?

Jangan risau, bukankah agama kedua terbesar di Thailand ialah Islam? Walaupun peratusan Muslimnya kecil tetapi ke mana-mana saja kita pergi pasti ada tempat makanan halal.

Masjid Darissalam di Soi Darrisalam, Pracha Uthit ini menandakan bahawa di sini adalah penempatan orang Islam Bangkok



Di sini saya senaraikan 6 tempat di Bangkok yang terkenal dengan makanan halalnya.


1. Pracha Uthit 61 di Soi Sa Pan 1, Thung Khru


Tempat makan yang saya ingin cadangkan kepada anda terlebih dahulu ialah di Pracha Uthit 61 iaitu sebuah pasar yang terletak di Soi Sa Pan 1 di daerah Thung Khru, Bangkok. Di sini terdapat banyak gerai-gerai orang Islam dengan makanan halal. Amat mudah mengecam gerai-gerai makanan halal ini kerana tulisan halalnya dalam Jawi atau Rumi, dan lambang bulan-bintang amat mudah dilihat pada papan tandanya. Peniaga-peniaga wanitanya juga bertudung.

Pasar ini terletak di Pracha Uthit 61. Gerai yang pertama adalah gerai makanan halal. Mudah mengecamnya kerana  peniaganya memakai tudung

Tulisan halal dan lambang bulan-bintang mudah dilihat pada papan tanda gerai

Antara makanan yang patut anda makan ialah nasi putih berlaukkan makanan laut seperti sotong dan udang serta sedikit sayur-sayuran yang dimasak dengan menggunakan rempah-ratus asli Thai. Rasanya pedas-pedas manis.

Selain itu anda boleh cuba Spaghetti Seafood. Ia dimasak dengan rempah Thai dengan udang, sotong, putik jagung dan sedikit sayur-sayuran.


Nasi putih berlaukkan udang dan sotong masak Thai ini nampak simple tapi rasanya sedap

Spaghetti Seafood ini  nampak macam tak ada apa-apa tetapi pedasnya menyengat


Pad Thai pula adalah makanan kegemaran orang Thailand dan sudah pasti ia boleh didapati di Pracha Uthit 61 ini. Ia macam kuay teow yang digoreng dengan ayam, udang, telur dan tauhu.

Pulut memang menjadi makanan harian di Thailand. Dikatakan bahawa wanita-wanita di bahagian utara Thailand berkulit lembut dan halus kerana mereka makan pulut setiap hari. Pulut yang siap ditanak didapati dengan mudah di pasar ini. Pulut ini sedap dimakan dengan ikan goreng yang juga mudah didapati di sini.


Pad Thai sedap yang dicampur ayam, telur, tofu, tomato dan udang


Pulut yang sudah dimasak dijual dalam bungkusan plastik


Orang Thailand sering mengatakan bahawa di Thailand, hanya terdapat dua musim ~ musim panas dan musim sangat panas. Tak kiralah anda datang pada mana-mana musim pun, anda pasti tidak mahu melepaskan minuman ais di sini. Kalau tekak anda kering, teguklah air kelapa. Atau cubalah bingsu iaitu sejenis ais yang dikisar atau diparut halus menjadi seperti salji dan dibancuh dengan sirap vanila dan coklat yang topping-nya adalah roti empat segi, sirap coklat dan butiran coklat.

Sebagai orang Islam anda pasti tidak mahu tinggalkan solat. Jadi, masjid terdekat dengan kawasan ini ialah Masjid Al-istikhomah di Pracha Uthit 69.


Air kelapa

Bingsu - Ais kisar cokolat ini berharga RM5



2) Ramkhamhaeng di Suan Luang



Medan Selera halal yang terdapat di Ramkhamhaeng

Sebuah lagi tempat yang patut anda pergi untuk mendapatkan makanan halal ialah Ramkhamhaeng. Ramkhamhaeng adalah sebuah daerah yang luas di Suan Luang dan dipenuhi dengan orang Islam. Di sini terdapat banyak masjid dan lebih kurang 100 buah kedai/gerai makan Muslim. Tentu anda merasa berselera disebabkan mudahnya untuk mendapatkan makanan halal dengan resepi asli Thai, terutamanya masakan dari Selatan Thailand. Ia dibuka pada pukul 5 petang hingga lewat malam.

Antara makanan halal yang boleh diperolehi di sini ialah bihun sup, nasi briyani, tomyam, goreng-gorengan, bebola ikan, pad thai, ikan bakar, kerabu daging dan macam-macam lagi.


 Nasi Briyani

Sejenis gorengan ikan seperti Keropok Lekor dimakan dengan sos cili Thai 

Spaghetti dengan rempah-ratus Thai


3) Greenday Night Market di Rama 2



Pasar-pasar malam di Bangkok menawarkan jualan yang lebih murah dan kerana itu ia dikunjungi ramai penduduk tempatan.  Salah sebuah pasar malam itu ialah Greenday Night Market.  Letaknya di Rama 2 iaitu bersebelahan dengan gedung membeli-belah Central Plaza. Ia dibuka setiap hari dari 6 petang hingga 2 pagi. 

Sebagai sebuah pasar malam, Greenday menjual macam-macam jenis makanan halal. Namun terdapat juga yang tidak halal. Jadi anda perlulah berhati-hati memilih gerai-gerai makanan halal dengan melihat tulisan halal pada papan tanda perniagaan. 

Kalau ada berada di Greenday Night Market ini, Fried Squid Egg @ Telur Sotong Goreng yang dicampurkan dengan sos cili Thai patut anda cuba. Juadah ini berempah dan bercampur kobis yang dihiris halus-halus. Ianya halal, sedap dan dikatakan yang terbaik di daerah ini. 


Fried Squid Egg @ Telur Sotong Goreng halal terbaik


Satu lagi makanan tradisional Thai yang cukup popular yang terdapat di pasar ini ialah Khanum Buang (Thai Mini Crepe). Ia seperti taco iaitu makanan Sepanyol yang intinya dimasukkan ke dalam kulit taco yang rangup.  

Khanum Buang menggunakan crepe yang dibuat daripada adunan tepung beras dan sejenis tepung tempatan yang dicampurkan santan kelapa, garam, gula palma, telur dan air. Adunan ini kemudiannya disapukan dengan nipis dalam bentuk bujur di atas kuali leper panas. Apabila ia sudah perang keemasan, pati santan pekat ditepekkan ke atasnya lalu diletakkan inti di atasnya. Crepe ini lalu dilipat, dan apabila ia sejuk ia menjadi sangup rangup.  

Khanum Buang ini ada yang berinti manis dan ada yang pedas. Yang berinti manis adalah campuran bebenang telur kuning, kelapa parut dan buah persimmon. Yang pedas pula intinya dibuat daripada bebenang telur, udang dan daun ketumbar. Teksturnya lembut, berkrim dan sangat kontras dengan crepe yang rangup itu. 

Namun terdapat penjual Khanum Buang yang bukan Islam. Jadi pandai-pandailah anda mencari gerai yang halal.


Khanum Buang = Thai Mini Crepe dibuat di atas kuali leper yang panas - (Nota: Peniaganya bukan org Islam)




4) Central World di Bandaraya Bangkok



Central World Mall yang popular dalam kalangan pelancong


Central World Mall sangat terkenal dalam kalangan pelancong. Ia adalah gedung membeli-belah yang besar di tengah-tengah bandaraya Bangkok. Disamping membeli-belah, anda bolehlah makan-makan di sini.

Pelbagai jenis makanan halal boleh didapati di sini: nasi, tomyam, pulut, kerabu mangga, som tam, pad thai, boat noodle dan macam-macam lagi. Ada juga makanan halal ini dijual di gerai-gerai tepi jalan.

Namun disebabkan ia adalah kawasan tumpuan pelancong, maka harga makanan di sini lebih dua kali ganda daripada harga makanan di Pracha Uthit yang saya nyatakan di atas tadi. Misalnya, Pad Thai di Central World berharga RM15 tetapi di Pracha Uthit ia berharga di antara RM3 hingga RM6.


Pelanggan beratur untuk mendapatkan kebab di gerai tepi jalan berdekatan Central World

Penggerai Muslim sedang memasak Pad Thai halal
a
Lagi gerai makanan halal 


5. Pasar Minggu Chatuchak di Chatuchak



Sebuah lagi pasar yang popular dan terbesar di Bangkok ialah Pasar Minggu Chatuchak (Chatuchak Weekend Market).  Anda pasti terkejut melihat luasnya kawasan pasar ini. Ini kerana terdapat lebih daripada 8,000 gerai di sini dengan pelbagai barangan jualan: dari makanan, pakaian, seni kraftangan, tanaman dan alat-alat perkebunan, barangan terpakai, seramik, barangan antik sehinggalah binatang peliharaan eksotik seperti ular, kala jengking, cicak dan geko.

Pasar ini letaknya di Jalan Kamphaeng Phet 2, Chatuchak. Terdapat sebuah jam besar di tengah-tengah pasar Chatuchak ini. Untuk mencari tempat jualan makanan halal ini anda kenalah pergi ke hadapan jam besar itu.

Antara makanan halal yang boleh diperolehi di sini ialah Nasi Beriyani, Pad Thai, Sup Tomyam, Nasi Makanan Laut dan macam-macam lagi.

Pasar ini dibuka pada hari Jumaat pukul 18.00-24.00, Sabtu dan Ahad dari 9.00- 18.00.


Fried Rolls Ice Cream dibuat dengan kemahiran dan amat unik


Sejenis ais krim yang amat menarik perhatian pengunjung pasar ini ialah Ais Krim Gulung Goreng (Fried Rolls Ice Cream). Ia adalah ais krim yang sejuk-beku tetapi digoreng serta-merta di atas kuali leper yang panas. Cara penyediaan ais krim ini amat unik kerana ia memerlukan kemahiran.

Ais krim ini dicampur dengan bahan pilihan pelanggan seperti Oreo Cookies yang dihancurkan menggunakan pisau di atas kuali leper yang panas itu, kemudian digaul rata. Lantas adunan ini dirata-ratakan di atas kuali panas itu sehingga nipis; adunan nipis ini kemudiannya dipotong panjang-panjang lalu digulung satu per satu.

Gulungan ais krim ini dimasukkan ke dalam mangkuk kertas dan dihiasi dengan topping seperti Oreo, brownie, sirap cokolat dan kacang atau apa saja topping yang pelanggan suka.

Salah satu menu pilihan Ais Krim Gulung Goreng (Fried Rolls Ice Cream) ini ialah Chocolate Monster iaitu Ais Krim Gulung Goreng vanila bercampur cokolat. Harganya cuma 60 bhat.

Nota: Carilah ais krim yang anda yakini halal.


Chocolate Monster ini adalah salah satu menu Fried Rolls Ice Cream. Ia  berharga 60 bhat


6)  Train Night Market @ Rod Fai Night Market di Nong Bon, Prawet



Menaiki bot menyeberangi Sungai Chao Praya untuk ke Train Night Market


Sebuah lagi pasar yang patut anda pergi jalan-jalan dan makan-makan ialah Train Night Market atau dikenali juga dengan Rod Fai Night Market. Kalau dari Samut Prakan, ia letaknya di seberang Sungai Chao Praya. Untuk menyeberanginya, kita perlu menaiki bot dari Samut Prakan. Ia memakan masa lebih kurang 10 minit untuk ke seberang Sungai Chao Praya dan tambangnya hanya 10 bhat. Bot ini beroperasi seawal  pukul 4 pagi hingga tengah malam.


Train Night Market @ Rod Fai Night Market


Apabila sampai di seberang, naiklah bas ke Rod Fai Night Market yang letaknya berdekatan dengan sebuah gedung membeli-belah (Mall) besar yang saya tak ingat namanya. Di Rod Fai mereka menjual barang-barang untuk remaja dan makanan. Bagi peminat barang-barang antik, pasti anda teruja kerana terdapatnya galeri barangan antik untuk dilawati dengan percuma.


Kereta antik dan barang antik dipamerkan di Train Night Market

Basikal lama pun ada

Macam-macam makanan yang boleh anda cuba di sini sama ada masakan asli Thai, China, India dan barat.

Cubalah makan Tomyam Kai (Tomyam Ayam) di sini. Istimewanya ialah kerana ia dicampur telur masin, bebola ikan, fish cake, ayam, santan, meehoon dan sudah tentu ianya berkuah. Rasanya pedas dan manis.

Makanan halal lain yang boleh anda makan ialah kebab, burger, hot dog dan taco.

Surau juga disediakan di sini untuk menunaikan kewajipan.


Tom Yam Kai ini ada telur masin


Burger, hot dog, kebab dan taco halal juga boleh didapati di sini

Trak yang menjual burger, kebab, hot dog, taco halal dan teh Dubai

Surau disediakan di pasar ini untuk menunaikan kewajipan


Itulah sahaja tempat-tempat makan halal di Bangkok yang saya tahu. Bolehlah cuba :)

18 ulasan:

  1. Bangkok lah yang belum pernah sy sampai lagi.
    teringin sangat nak pegi sebab nak try food depa ni.
    hopefully boleh pegi jugak one day..
    thanks for sharing the infos.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bolehlah puan Azian bawa family nanti makan tom yam, som tam, pad thai pure punya. Tak jauh Bangkok tu.

      Padam
  2. Wah kalau macam ni bolehlah buat program JJCM ke Bangkok... senang nak dapat makanan halal rupanya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Senang rupanya nak cari makanan halal di sana Mie.

      Padam
  3. Salam Prof..long time no sea..he..he rupanya bizi buat research untuk tmpat makan halal ye..thank you thank you..mudah ler utk kekawan nak ke sana ye
    Nekcik pernah duduk di new world hotel kepunyaan islam patani..dulu lama dah..senang breakfast..lumayan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kembali Nekcik. New World Hotel tu kat mana? Masih ada lagi ke?

      Padam
  4. Oh sori Prof... Macam dah tak ada bila google tadi..kih kih..hari tu dia upgrade jadi new woeld city hotel dekat Khaosan road

    BalasPadam
  5. makanan paling saya suka kalo gi thailand..pulut mangga..pulut ayam..perhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pulut mangga pun saya suka...lemak-lemak dan ada rasa masam-masam manis.

      Padam
  6. Tak susah tapi perjalanan ke setiap tempat tu agak mengambil masa dalam setengah jamke 1 jam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin disebabkan jalannya selalu sesak dengan kenderaan, kan?

      Padam
  7. Mungkin sebab saya sekarang menginap hotel yg jauh. Di sekitar station Ratchadaphisek. Hunny pilih sebab senang nak chatuchak. Tapi bila bab makanan halal kena keluar jauh sikit. Berbeza ketika kami di hatyai & Aran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam Pasar Chatuchak ada tempat makan Islam. Norfadilah dah makan di situ?

      Padam
  8. MACAMANA NAK PERGI Train Night Market,MELALUI BTS? ADA TAK STESEN TERDEKAT NAK PERGI SANA?

    BalasPadam
  9. Pracha Uthit 61 di Soi Sa Pan 1, Thung Khru kawasan terdekat melalui BTS STESEN MANA YA?

    BalasPadam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.