Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Ahad, 6 Oktober 2013

Backpack ke Madinah dan Mekah (Bhg 6): Jemputlah Aku Lagi

Matahari baru sahaja berganjak. Saya melontarkan pandangan mata ke luar jendela apartment Syeikh Toriq. Di bawah sana,  mata saya disajikan dengan lorong-lorong di kaki bukit. Bangunan batu megah mengisi kota. Inilah hari terakhir saya berada di Mekah. Saya akan kembali ke tanah air.

Belum lagi meninggalkan bumi suci ini, rindu sudah mula mendamba dada saya. Saya mahu datang lagi. Mahu. Tapi adakah saya akan dijemput lagi olehNya? Tidak pasti? Tetapi amat berharap dianugerahkan hari esok yang cerah, penuh rezeki dan dijemputNya lagi.


Dari tingkap aparment Syeikh Toriq



Saya mengemas bilik, menyapu sampah dan membasuh bilik air. Walaupun Syeikh Toriq mempunyai pembantu saya tidak mahu membiarkan apartment itu kotor dan tidak kemas setelah seminggu di situ dengan percuma.

Saya siap-siap menyimpan pakaian dan barang yang hendak dibawa pulang ke dalam bag kembara saya.  Jubah warna langsat ini untuk si abang.  Jubah putih ini untuk si adik. Sejadah ini untuk orang sebelah rumah. Kurma ini untuk kawan pejabat. Tasbih ini untuk kakak...saya menghitung-hitung. Orang yang sepatutnya dapat buah tangan Mekah ini telah saya pastikan mereka dapat. 20 kilogram. Saya timbang-timbangkan beg itu dengan tangan saya. Angkat dan rasa sendiri. Pengalaman yang lepas-lepas membuatkan saya mahir untuk mengagak beg ini tidak melepasi 20 kilogram walaupun tanpa menggunakan mesin timbang.

 

 

Membeli-belah di Mekah


Dua hari lalu saya sudah membeli-belah di sekitar Masjid al-Haram. Ada juga yang saya beli di kedai di kaki bukit aparment Syeikh Toriq. Semuanya mesti diselesaikan sebelum tawaf wada. Selepas tawaf wada, hal-hal peribadi tidak boleh dibuat. Ambil gambar, makan  minum, semuanya harus dibereskan sebelumnya. Selepas tawaf wada terus sahaja keluar dari kota Mekah, jangan ditangguh-tangguhkah. Inilah peraturannya.

Gedung membeli-belah di hadapan Masjidil Haram

Deretan kedai di jalan-jalan berdekatan dengan Masjidil Haram

Macam-macam bau-bau dengan pelbagai jenama menarik sesiapa sahaja mendekatinya

Pasaraya Bin Dawood yang popular di tanah Arab

Emas juga banyak dijual

Pelbagai jenis roti dan pastri boleh didapati di medan selera di pusat membeli-belah di hadapan Masjidil Haram




Tawaf Wada



Tawaf Wada perlu dilakukan dengan mematuhi peraturan yang telah ditetapkan Allah sebelum meninggalkan kota Mekah


Sekali lagi saya mengelilingi Kaabah. Tujuh kali keliling. Saya menatap rumah Allah ini sepuas-puasnya. Setelah itu saya solat sunat tawaf. Selanjutnya berdoa memohon Allah menerima ibadat saya. Memohon supaya ini bukanlah kunjungan saya yang terakhir. Mengingatkan bahawa inilah saat-saat akhir saya berada di Mekah, hati begitu sayu. Sebak.


Undangan Makan di Rumah Syeikh Toriq, Ahli Perniagaan Jeddah 


Setelah selesai tawaf Wada kamipun menunggu di lobi apartment dengan beg dan barang sudah tersedia untuk dibawa bersama meninggalkan Mekah.

Dua orang rakan Syeikh Toriq membawa kami ke Jeddah dengan kereta mereka. Seorang orang Arab. Seorang lagi berketurunan Indonesia yang tidak tahu berbahasa Indonesia. Mereka bercakap Inggeris dengan kami. Zahari sudah pulang ke Madinah kerana dia ada kuliah di Universiti Madinah.

Di Jeddah kami dibawa membeli-belah. Kemudiannya ke rumah Syeikh Toriq untuk berehat, mandi-manda dan makan tengahari sebelum kami ke lapangan terbang Jeddah untuk pulang. 

Saya melihat sebuah lori besar di kawasan rumah Syeikh Toriq. Katanya itu lori air. Ketika itu barulah saya sedar bahawa air amat kurang di Jeddah. Kalau di Malaysia, kita terlalu mewah dengan air. Tangki di rumah kita sentiasa dipenuhi air. Ia disalurkan terus ke rumah kita. Tapi di Jeddah, air dihantar dengan lori ke rumah-rumah.

Syeikh Toriq ialah seorang ahli perniagaan yang mempunyai perniagaan dan aset di luar negara. Dia mempunyai tiga orang anak. Dua orang pembantu rumah dan dua orang pemandunya kesemuanya berasal dari Indonesia. Jadi makan tengahari kami di rumah Syeikh Toriq pada hari itu ialah masakan Indonesia.

Makan tengahari bersama Syeikh Toriq dan keluarganya di rumahnya di Jeddah. Di dalam gambar ini  Syeikh Toriq duduk di kepala meja.

Lori membawa air ke rumah Syeikh Toriq


Menaiki Pesawat dari Jeddah-Qatar-Bangkok-Hadyaai.


Jeddah - Qatar - Bangkok - Hadyaai - Pulau Pinang. Itulah route dan negara yang kami harus lalui. Sebagaimana kami datang. Begitulah kami pulang.

"Subhanallazi sakarolana haza wamakunna luhu mukrini nawa inna ila robina lamun qolibun", juruterbang pesawat membaca doa yang terdengar jelas di pembesar suara pesawat.

Deruan enjin pesawat yang sesekali bergegar lembut menentang gumpulan awan gemawan mula sayup-sayup kedengaran. Saya kembali terlelap sedangkan perjalanan masih jauh. Saya mula diulit mimpi mengecapi nikmat ibadah di tanah suci.


Sampai di Hadyaai


Di Hadyaai, kawan Siam kami sudah menunggu setia di lapangan terbang. Lantas membawa kami ke apartmentnya untuk mengambil kereta yang kami tinggalkan. Amanah dijaganya dengan baik. Kalaulah dia Islam, tentu banyak pahala yang dianugerahkan oleh Allah. Dengan mengucapkan terima kasih, kami langsung memandu pulang ke Pulau Pinang.

Penulis (berpakaian serba hitam, berbunga merah jambu) bergambar bersama dengan kawan Thailand (berdiri di tengah-tengah) yang menjaga kereta kami di Hadyaai. Gambar ini diambil di Hadyaai selepas pulang dari mengerjakan umrah.



Selesailah sudah umrah saya yang pertama. Pulang ke tanahair dengan penuh keinsafan.

Saya pasti merindui tanah suci.

Memang benar kerinduan kepada tanah suci amat terasa setelah berminggu-minggu pulang. Hati sebak. Mendesak untuk pergi lagi. Setiap malam ketika lelah mendarat di peraduan empuk, saya bermimpi: berlindungkan Kaabah, berselimutkan saie. Gejolak rasa ini tidak dapat dibendung lagi. Setiap hari saya menangis. Merintih. "Aku terlalu rindu. Ya Allah, ya Raab, jemputlah aku lagi."

Akhirnya saya membuat keputusan untuk pergi lagi. Tapi kali ini untuk naik haji. Dapatkah Naramas Aman naik haji? Untuk mengetahuinya ikutilah kembara Naramas Aman dalam entri akan datang.


8 ulasan:

  1. InsyaALLAH... semoga mendapat haji yang mabrur akak. Amin... ;) doakan saya sampai ke sana jugak satu hari nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Henry Fox,
      Terima kasih dengan doa itu.

      Ya, saya doakan Henry Fox dijemput Allah untuk mengerjakan haji dan umrah. AMIN!!!

      Padam
  2. Assalamualaikum Prof NA..

    Wah ending tu tergantung la...siap ada soalan lagik tuh...he..he... Mcm baca novel plak.. Seronokkan ke Tanah Suci..? Saya x perasan plak dpn masjidil Haram ada Medan Selera...Yg dkt Bin daod tu saya nampak ler...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam Farikica,
      Ending tu tergantung...macam cliff hanger sikit ..he he he..berangan-angan nak jadi penulis novel..kik kik kik...
      Medan Selera tu kena naik escalator baru jumpa, agak tinggi sikit. BinDawood di bawah dan di bangunan sebelah. Medan Selera tu di bangunan sebelah lagi.

      Padam
  3. Salam Prof

    Memang rindu nak ke sana lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam Yong ASP,
      Moga-moga Allah menjemput Yong lagi sebagai tetamuNya :)

      Padam
  4. Salam Prof, selamat kenal..
    semoga 1hr nnt saya & Family akan sampai disana,Insya Allah..
    Terasa kebesaranNya,walau hanye membaca Entry Prof...
    Semoga saya juga dijemput!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam zaza alis,
      Selamat Berkenalan. Niat dan kerja yang baik itu dipermudahkan Allah. Semoga Zaza dan keluarga dijemput Allah suatu hari nanti. Amin.

      Padam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.