Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini



Rabu, 22 Februari 2012

Larnaka: Aku Dibawa Lari oleh Pemandu Teksi

Kali ini saya nak cerita kisah saya yang suspen semasa saya di Cyprus. Saya "check out" hotel pada tengahari itu. Teksi yang setiap hari mengambil saya, awal-awal dah datang. Bila saya turun ke lobi dia dah terconggok depan hotel menunggu saya.

Dia sepatutnya membawa saya terus ke lapangan terbang Larnaka, ikut lebuh raya sebagaimana saya datang dahulu. Tetapi tidak. Dia membawa saya ikut jalan kampung, pesisir pantai dan ladang-ladang. Katanya dia mahu saya melihat Cyprus sebab ini hari terakhir saya di Cyprus. Inilah saja peluang saya nak melihat-lihat "the other side of the country."

Kalau ikut "highway, boring," katanya.

Saya hairan juga bila ada orang tiba-tiba baik sangat pada saya.

"Ada udang di sebalik mee ke ni?"

Singgah beli air di sini

Dalam perjalanan itu dia singgah untuk membeli air di kedai. Saya tunggu saja di dalam teksi. Dia belikan saya air. Dia bawa saya ke banyak tempat. Saya pun boleh suruh dia berhenti ambil gambar yang mana saya suka.  Di bawah ini ialah antara tempat-tempat yang saya maksudkan.

Ladang di pinggir jalan

Ketika melalui kampung-kampung itu, saya suspen juga, kalau-kalau pemandu teksi itu bawa saya lari. Dia kata dia hendak bawa saya ke satu tempat yang dia rahsiakan. 

"I want to surprise you", katanya.

Sebahagian hati saya diburu ketakutan dan kebimbangan yang Tuhan sahaja tahu. Macam-macam perkara buruk terlintas di kepala saya. Saya berdoa banyak-banyak semoga Allah sentiasa melindungi saya daripada perkara-perkara buruk. Nauzubillahi min zalik. Ke mana Mamat Cyprus ni nak bawa saya ni?  
Pekan, kampung dan ladang yang saya lalui


Pertanyaan saya itu akhirnya terjawab. Rupa-rupanya saya dibawa ke...

Masjid!

... sebuah masjid! Alangkah gembiranya saya. Alhamdulillah. Inilah masjid yang ingin saya kunjungi kalau berada di Cyprus. 

"I know you like this", katanya. 

Saya ucapkan terima kasih padanya. Pemandu teksi itu memberi saya peluang habiskan masa di masjid itu. Dia menunggu saya di dalam teksi.

Sayapun melawat masjid itu. Hala Sultan Tekke, itulah nama masjid ini. Agak pelik namanya. Hala ertinya ibu saudara (makcik), Sultan itu seseorang yang dihormati, Tekke itu tempat beribadat.

Ketika itu masjid itu dalam pemuliharaan untuk dijadikan salah satu tempat pelancongan. Ketika saya ke situ, tiada siapa yang datang. Sunyi. Di pintu gerbang, di dinding, tertulis ayat-ayat Quran.

Dikatakan masjid itu adalah masjid yang ketiga penting di kalangan orang Islam selepas Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi. Tapi saya hairan kenapa saya tak pernah tahu pun tentang ini. Bila saya semak dalam Wikipedia, Wikipedia pun kata masjid ini ketiga/keempat penting dalam Islam. Betul ke? Saya berpendapat maklumat dalam Wikipedia tu tak betul. 

Yang saya tahu masjid yang ketiga penting dalam Islam ialah Masjidil Aqsa (Palestin) dan yang keempat ialah Masjid Quba' (Madinah). Fadhilat solat di keempat-empat masjid ini ada dalam hadis-hadis. 

Tidak pernah pula saya tahu ada hadis tentang Hala Sultan Tekke ni. Tapi kalau saya silap, tolong betulkan saya. Jadi kepada mereka yang taksub sangat dengan Wikipedia, semak-semaklah sikit isi kandungannya. Ada fakta yang salah.

Menara Masjid Hal Sultan Tekke

Masjid Hala Sultan Tekke ini kelihatan tua. Ia dikatakan telah dibina pada 1789. Ibu saudara atau  dalam sumber yang lain mengatakan pengasuh Nabi Muhammad s.a.w. bernama Ummu Haram dikatakan pernah ke situ menaiki keldai. Tiba-tiba terjatuh lalu meninggal di situ. Beliau dikebumikan di situ.

Dikatakan bahawa orang Islam Cyprus sering datang ke situ untuk memberi penghormatan kepadanya. Dia adalah antara wanita yang mati syahid kerana mengikuti rombongan berjihad ke Cyprus. Kalau anda berminat untuk mengetahui kisah bagaimana beliau mati syahid boleh baca: http://www.arabnews.com/variety/islam/article447210.ece


Di dalam Masjid Hala Sultan Tekke

Apabila saya masuk ke dalam masjid itu saya lihat ada permaidani dihamparkan di lantai berhadapan dengan mimbar. Quran diletakkan di atas almari dan rak. 

Makam Ummu Haram di belakang ruang mimbar

Di belakang mimbar terdapat sebuah lagi bilik. Makam Ummu Haram ada di situ.  Ia agak gelap. Makam itu berdinding. Terdapat beberapa helai kain hitam dan hijau dibentangkan di atas makam itu.

Kawasan belakang Masjid Hala SultanTekke

Saya keluar dan melihat di belakang masjid. Terdapat tiga buah kubur di situ. Dikatakan ini adalah kubur-kubur orang ternama di situ.

Kubur di belakang masjid. Tasik garam di bahagian belakang kubur.

Di luar pagar masjid itu saya lihat sebuah tasik garam yang kering. Ia kering  dalam musim panas. Dikatakan bahawa pada musim sejuk, tasik garam ini amat cantik. Burung-burung flamingo datang berehat di situ. Penduduk tempatan pun suka datang berkelah di sini.

Pokok ini diikat dengan sapu tangan

Di satu bahagian belakang masjid saya melihat sebatang pokok yang penuh dengan ikatan sapu tangan di dahan-dahannya. Keadaan seumpama ini telah saya saksikan di tempat-tempat lain di Cyprus. 

Pokok yang diikat dengan sapu tangan terdapat di belakang Masjid Hala Sultan Tekke

Dikatakan pokok ini suci. Penduduk di sini percaya bahawa dengan mengikat saputangan pada pokok suci ini penyakit yang dideritai akan sembuh. Tetapi ini khurafat. Kalau orang Islam yang melakukannya begini bermakna dia telah syirik. Dalam Islam segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada al-Quran, hadith, ijmak dan qias adalah ditolak. 

Quaters perumahan di kawasan masjid

Di sebelah masjid ini ada quaters perumahan. Saya dengar macam ada orang di dalam rumah tu. Mungkin orang itu menjaga masjid ini. Tetapi orang tu tak keluar-keluarpun dari rumahnya. Kalau tidak bolehlah saya tanya-tanyakan pasal masjid ini. 

Apabila saya nak balik, baru ada dua orang pelancong datang melawat masjid tu. Mereka pakai seluar pendek je masuk masjid.

Setelah melawat masjid bersejarah ini saya pun ke lapangan terbang Larnaka untuk terbang balik ke Malaysia.

Masjid Hala Tekke ini rupa-rupanya dekat sangat dengan lapangan terbang Larnaka. Sebelah je.

Lapangan terbang antarabangsa Larnaka

Ingat tak mula-mulanya saya ingin sangat bertemu dengan Profesor Norman dan Profesor AR? Saya amat-amat mengharapkan untuk bertemu dengan mereka.

Namun harapan saya hanya tinggal harapan. Apabila berada di Cyprus, saya tidak dapat bertemu Profesor Norman disebabkan masa yang terlalu cemburu dengan saya. Oleh kerana saya memegang jawatan penting ketika itu saya harus berada di kampus ketika kemasukan siswa baharu ke universiti.  Ada tugas menanti saya.

Lapangan terbang antarabangsa Larnaka yang sempit dan sesak dengan penumpang

Ketika pulang saya juga mempunyai harapan yang tinggi untuk bertemu dengan Profesor AR di Dubai. Tetapi kapalterbang dari Larnaka ke Dubai lewat 4 jam. Jadi penerbangan itupun ditunda.


Transit di Dubai


Apabila saya sampai di Dubai, hanya tinggal 45 minit untuk saya berhenti solat dan mengejar penerbangan seterusnya. Saya terkocoh-kocoh dan berlari-lari dari satu terminal ke satu terminal yang banyak di lapangan terbang Dubai itu. Dahlah pulak tu, terpaksa melalui pemeriksaan kastam.

Ini saya nak ceritakan sesuatu yang cemas tetapi kelakar. Di sinilah ketika Pegawai Kastam di Dubai scan badan saya, badan saya berbunyi. Dua tiga kali saya kena ulang keluar masuk scanner tu. Akhirnya mereka dapati bahawa bunyi itu datang dari kasut saya. Saya disuruh tanggalkan kasut. Kasut saya pun discan.  Saya pun kena ulang sekali lagi jalan melalui scanner. Tetapi berbunyi lagi.

Rupa-rupanya tempat yang berbunyi datangnya dari kaki saya. Peliknya. Ada besi ke dalam kaki saya? Setahu saya kaki saya tak ada besipun. Kemudian mereka berbincang-bincang mengenai kaki saya yang berbunyi. Dua tiga kali mereka scan kaki saya. Tapi kaki saya tetap berbunyi. Bunyi itu datang dari bahagian tulang kaki saya.

Akhirnya mereka "give-up". Mereka berhenti scan kaki saya. Lepas itu barulah mereka lepaskan sayau. Ha..ha..ha.. Kelakarpun ada.

Oleh kerana saya harus mengejar kapalterbang ke Malaysia dalam beberapa minit saya pun terus berlari. Saya kecewa lagi, pertemuan sayau dengan Profesor AR di Dubai tidak diizinkan Allah.


Sampai di KLIA


Sampai di lapangan terbang KLIA, saya discan oleh beberapa pegawai kesihatan, untuk menyemak samada saya dijangkiti virus H1N1 atau tidak. Sekiranya ada, saya kena quarantin. Saya didapati tidak membawa sebarang virus pulang. Alhamdulillah, ia tidak berlaku.

Tetapi selepas sehari kembali ke Malaysia, saya demam. Tetapi ini adalah demam yang biasa saya hadapi setiap kali saya pulang dari luar negara.

Itulah kisah suka duka kembara saya di Cyprus. Kembara yang banyak mendewasakan saya.

Teruslah bersama kembara saya. Entri akan datang adalah entri terakhir untuk kembara saya di Cyprus. Nantikan. 




...bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...