Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Khamis, 26 Februari 2015

Liburan Di Jakarta (3): Bogor dan Kehijauannya

A da dua destinasi kami pada hari ini di Bogor. Bogor letaknya di Jawa Barat. Untuk ke sana dari Jakarta Timur memakan masa hampir 2 jam pemanduan. Di Bogor kami dicadangkan untuk melawat Kebun Raya Bogor dan Puncak. 

Namun pada kali ini, bukan Yan mengatur rancangan kami tetapi student saya yang lain iaitu Putri dan Indra. Dengan itu mereka telah menyediakan seorang supir dan sebuah kereta yang boleh memuatkan kami sekeluarga. Semuanya dibiayai oleh Putri dan Indra. Namun Putri dan Indra tidak bersama kami kerana mereka bekerja.

Sebelum berangkat, kami mengisi perut kami dengan sarapan masakan Sunda yang dimasak oleh pembantu rumah Yan.

Mengalas perut dengan sarapan pagi Sunda sebelum keluar rumah hari ini

Rusa Di Hadapan Istana Bogor


Hampir tengahari, kamipun sampai di Bogor. Destinasi utama kami ialah Kebun Raya Bogor.

Untuk menuju ke Kebun Raya Bogor, kereta kami melalui Istana Bogor yang dipagari dan terletak di satu kawasan padang rumput hijau yang luas. Dikhabarkan bahawa istana itu ialah tempat kediaman Presiden. Dahulunya ia didiami oleh Gabenor Belanda.

Tidak berjauhan dari kawasan istana itu ~ kejutan berlaku ~ kami ternampak beratus-ratus ekor rusa sedang meragut rumput di padang itu. Saya menjerit kegembiraan. Suasana begini mengingatkan saya pada rusa yang berkeliaran di Nara, Jepun yang saya lihat 6 bulan sebelum ini. (Sila lihat entri lepas DI SINI dan SINI). Geram melihat rusa-rusa comel itu, sayapun turun sebentar untuk mengambil gambar rusa itu.

Taman di kawasan Istana Bogor ini penuh dengan rusa mengingatkan saya pada rusa di Nara, Jepun.
Pelukis potret di luar kawasan Istana Bogor

Kebun Raya Bogor



Tidak jauh dari kawasan Istana Bogor tadi, kami dapat melihat papan tanda Kebun Raya Bogor atau Bogor Botanical Gardens. Kebun Raya Bogor ini adalah taman yang memelihara pokok-pokok yang sudah berusia ratusan tahun.

Apabila kami sampai, kami dapati Kebun Raya ini amat luas. Banyak pokok-pokok hijau, bunga-bungaan, sungai dan jambatan di situ.

Ada sejenis bunga yang dipanggil Bunga Bangkai tumbuh di situ. Ia adalah sejenis bunga besar dan mengeluarkan bau busuk seperti bangkai. Namun bunganya belum muncul lagi ketika kami datang. Yang dapat kami lihat ialah pokok dan gambar bunganya pada papan tanda.

Papan tanda bunga Bangkai di Kebun Raya Bogor

Taman yang didandan rapi di Kebun Raya Bogor
Tumbuh-tumbuhan di dalam Kebun Raya Bogor
Bunga berguguran di Kebun Raya Bogor
Kebun Raya Bogor juga dijadikan tempat untuk penggambaran
Buah-buahan berwarna merah di celahan daun hijau
Melihat hijau
Putik durian yang kami temui di Kebun Raya Bogor
Mesra di Kebun Raya Bogor
Titi gantung merah menyeberangi sungai di dalam taman Bogor
Patung rusa di Kebun Raya Bogor
Kenangan bersama keluarga di Kebun Raya Bogor

Makan Tengahari di Gumati


Selesai melawat Kebun Raya Bogor, kamipun makan tengahari di Gumati yang terletak di Paledang, tidak jauh dari Kebun Raya Bogor.

Setelah itu Pak Supir mencari lokasi Gumati yang dia sendiri tidak tahu. Setelah bertanya beberapa orang, akhirnya kami bertemu dengan Gumati, iaitu sebuah kafe yang berlatarbelakangkan perumahan dan sungai.

Perumahan dan sungai ini  dapat dilihat dengan jelas dari ruang makan Gumati.

Menu di Gumati

Pelbagai menu dari masakan Indonesia sehinggalah masakan barat dipaparkan pada kad menu. Kamipun membuat pesanan mengikut menu yang diberikan. 

Suami saya memesan nasi dengan gulai udang dan membayangkan bahawa udang merah yang segar dihidangkan untuknya. Saya memesan bakso. Saya membayangkan bahawa bakso itu pasti ada bebola daging sebagaimana yang biasa saya makan.

Apabila makanan dihidangkan suami saya menyuapkan seekor udang daripada hidangannya untuk saya makan. Saya rasa udang itu sudah lama dan tak sedap. Tetapi saya mendiamkan diri. Selepas itu kakak saya memakannya lalu menegur yang udang itu sudah busuk. Mendengarkannya, suami saya pun mencuba udang itu. Dia merasa kecewa kerana dia dapati udang yang dimasak itu sudah busuk. Diapun mengadu dan minta ditukarkan dengan udang yang segar. Tidak lama kemudian chef memasak udang baru dan menghidangkannya kepada kami.

Bakso yang saya pesan pula tidak mengandungi bebola daging tetapi hanya tauhu sahaja. Ini membuatkan saya juga kecewa. Manakala kopi yang dipesan oleh suami saya pula berkelodak dengan serbuk kopi yang tidak bertapis. Nampaknya inilah pertama kali kami komplen pasal makanan di Indonesia. Pengurus kafe itu datang memohon maaf dan menggantikan dengan yang baru dan memberi makan sepiring pemanis mulut dengan percuma.

Kami sekeluarga sedang makan di Gumati dengan latarbelakang perumahan dan sungai
Nasi uduk ini pilihan kakak saya
Pisang bakar ini ditaburi keju dan coklat. Ini pilihan anak saya
Ini pilihan suami saya. Udang yang dihidang sudah busuk. 
Bakso ini pilihan saya. Tetapi Bakso ini tanpa bebola daging, hanya tauhu dan sayur sahaja. Ini mengecewakan saya.
Pemanis mulut ini diberikan kepada kami dengan percuma sebagai menggantikan kekecewaan kami.

Hujan di Bogor


Bogor adalah kota yang sering dilanda hujan disebabkan kedudukannya di tanah tinggi. Air hujan ini mengalir ke Jakarta dan membuatkan banjir di Jakarta. Ini membuatkan orang tempatan menghasilkan ungkapan, "Hujannya di Bogor, banjirnya di Jakarta".

Hujun turun ketika kami di Bogor
Masjid Raya Bogor, masjid terbesar di Bogor
Laluan masuk di dalam Masjid Raya Bogor
Kaunter menyimpan kasut di dalam Masjid Raya Bogor
Singgah solat di Masjid Raya Bogor



Ke Puncak


Destinasi seterusnya apabila ke Bogor ialah ke Puncak. Sudah lama Putri menyarankan saya ke Puncak. Puncak ialah sebuah kawasan pergunungan yang dingin dan cantik. Ia menjadi tarikan kepada pelancong tempatan untuk merehatkan diri dengan suasana dingin, hijau dan mesra alam.

Hujan dan macet ketika menuju ke Puncak

Kami pun ke Puncak. Namun hari itu hujan. Jalan pula 'macet' teruk. Ini disebabkan musim cuti Krismas dan Tahun Baru, maka  ramai pelancong berbondong-bondong ke Puncak.

Kami telah cuba ke Puncak melalui beberapa jalan, namun kesemua jalan di situ penuh sesak dengan kenderaan sehinggakan kenderaan bergerak seperti siput, malahan ada yang tidak bergerak. Ramai penduduk lelaki di situ berdiri di dalam hujan di tengah jalan. Mereka ini adalah informan kepada semua pemandu. Kami dinasihatkan oleh informan itu untuk mengambil jalan lain. Cara orang di sini ialah setiap kali mereka memberi makluman itu, mereka meminta upah. Ini adalah perkara biasa di sini.

Kamipun mengambil jalan lain pula. Hal yang sama berlaku. Begitulah seterusnya sehingga hari gelap.

Akhirnya Pak Supir mengambil jalan kampung yang berbukit, berliku, curam, gelap dan sempit. Kenderaan juga tidak putus-putus naik-turun dan berselisih di tengah jalan. Silap-silap kenderaan kami boleh jatuh terjunam ke dalam parit. Suasana begini memerlukan kemahiran memandu dan kesabaran. Ketika kenderaan kami yang dipandu Pak Supir menaiki bukit dan pada masa yang sama perlu menukar gear, ketika itulah sebuah lori kecil merembat masuk dari arah simpang jalan di belakang dan menghimpit kenderaan kami. Kenderaan kami dilanggar di bontot. Pak Supir turun, lalu seorang penduduk di situ mengambil alih kenderaan kami dan memandunya ke tempat yang rata. Kemalangan itu harus diselesaikan serta merta.

Saya diberitahu bahawa terdapat sedikit calar pada bahagian belakang kereta dan lampunya pecah. Yang paling 'brengsek' kereta yang melanggar kenderaan kami cabut lari.

Calar di bontot kereta dan lampu belakang pecah

Hari semakin gelap pekat. Apakah yang boleh dilihat ketika itu? Akhirnya kami mengambil keputusan untuk membatalkan sahaja hasrat untuk naik ke Puncak dan pulang semula ke Kota Bogor.


Membeli-belah di Pusat Membeli-belah Bogor


Di Kota Bogor kami pergi ke pusat membeli-belah.  Di situ kami membeli-belah di Body Shop dan Wacoal yang sedang mengadakan jualan diskaun.

Berhenti makan donut dan minum kopi di cafe di pasaraya di Bogor
Membeli-belah pada harga diskaun di pasaraya di kota Bogor

Piscox untuk Makan Malam


Begitulah keadaan 'macet' di Bogor ketika musim cuti Krismas. Kerana ini tidak banyak tempat yang dapat kami terjah.

Apabila hari sudah jauh malam, kamipun pulang ke Jakarta Timur. Sesampainya di rumah Yan, piscox sudah siap terhidang oleh Yan dan adiknya. Mereka tahu kami sukakan pisang itu. Kamipun makan pisang itu tetapi tidak dapat menghabiskannya kerana sudah keletihan.


Piscox yang dihidang tidak dapat dihabiskan kerana keletihan

Kamipun mempersiapkan diri untuk beradu. Saya sungguh bahagia malam itu kerana dapat berbaring di atas 'kasur' di sebuah bungalow damai di tengah-tengah kota Jakarta Timur. Alunan merdu celotehan tokek di hujung dahan berdekatan perumahan Malaka Asri itu menjadi muzik alam yang membuai tidur saya dan sang suami, namun ternyata seperti dipukau, nyanyian tokek itu membuat tidur kami semakin nyenyak dalam dingin malam Jakarta Timur.

...bersambung

13 ulasan:

  1. saya pun terpegun bila meihat banyaknya rusa di kawasan istana itu..

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Rasa macam di Nara pula dengan rusa-rusa berkeliaran di situ.

      Padam
  3. Ruginya tak sampai Puncak... kalau tak boleh NA kongsi pengalaman ke sana. Saya sendiri pun belum pernah sampai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rugi. Sebab dah lama berhasrat nak ke Puncak. Belum ada rezeki untuk ke sana.

      Padam
  4. Wah Bu Prof. Nara sampai juga ke Bogor. Nanti kalau ada waktu ke Bogor, sila hubungi saya Bu. Saya boleh bantu Ibu. Saya juga senang boleh berjumpa dengan Ibu Prof. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah saya sudah sampai di Bogor. Cuma tak kesampaian hajat ke Puncak. Mas Gunadi Firdaus orang Bogorkah? InsyaAllah kalau ada rezeki boleh ke Bogor lagi. Saya dahulukan terima kasih di atas bantuan Mas Gunadi tu :)

      Padam
  5. singgah banyak masjid.. cantik2 semuanya.. CT pun memang suka juga tengok masjid kat tempat orang..
    adus pengalaman tak best di kedai tu tapi bagus.. minta tukar.. we have the right kan..
    tak boleh la macam tu..

    nampaknya Acik Prof kena repeat lagi pergi ke Jakarta untuk ke Puncak hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya suka singgah di masjid-masjid semasa saya mengembara. Suka melihat keseniannya dan suasana orang beribadat di sana.

      Kedai makan tu memang tak bagus...jarang dapat macam tu...

      Tak tahulah bila nak repeat lagi...asyik macet je....

      Padam
    2. last two weeks ada kawan ajak teman kerja ke jakarta. last minute bos hantar. tapi CT tak renew passport lagi and ada several probs.. kalau tidak da smpai jakarta juga..

      macet macet..

      Padam
    3. InsyaAllah akan sampai ke Jakarta nanti.

      Padam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.