Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Khamis, 15 Disember 2011

Ras Al Khaimah: Salji di Padang Pasir

Ras Al Khaimah adalah satu daerah di Emirat. Letaknya agak jauh dari Dubai kira-kira 100km. Letaknya bersebelahan negara Oman. Kalau Allah tidak mempertemukan saya dengan Mariam di Abu Dhabi tempoh hari saya tak akan sampai ke sini.

Mariam ada beberapa buah kereta, pemandu dan pembantu rumah. Saya dibawa ke mana-mana saja oleh Mariam.

Hari ini pada tanggal 24 Januari 2009, adalah hari yang bersejarah. Saya dibawa oleh Mariam ke Ras Al Khaimah. Ada suatu keajaiban berlaku di  sini.

Padang pasir sepanjang jalan dari Dubai ke Ras Al Khaimah


Sepanjang-panjang perjalanan dari Dubai ke Ras Al Khaimah, hanya terdapat padang pasir yang luas.

Hanya ada bukit pasir dan pohon renek di padang pasir

Bukit-bukit pasir ini dihembus angin dan terbang. Tiada pohon tinggi tumbuh di padang pasir.

Kawasan padang pasir menuju ke Ras Al Khaimah, Emiriyiah Arab Bersatu yang gersang

Pemandangan ini memukau saya. Saya belum pernah melihat padang pasir dalam seumur hidup saya. Kadang-kadang kelihatan unta berjalan di padang pasir ini, mengingatkan saya dengan kisah-kisah pengembaraan orang Badwi yang saya baca dalam buku geografi ketika sekolah rendah dahulu.

Sudah sampai di pekan Rasi Al Khaimah

Memang benar-benar di luar jangkaan yang saya dapat ke sini. Tambahan pula satu kejadian pelik tapi benar berlaku di Ras Al Khaimah ketika saya berada di sini. Bumi Emirat yang sentiasa panas dan berpadang pasir itu tiba-tiba dihujani dengan salji. "Kun fayakun", firman Maha Pencipta, maka jadilah mengikut kehendakNya. Subhanallah.

Keluarga Mariam bergurau kepada saya, "Salji sudah 40 tahun tidak turun di sini. Tapi hari ini turun kerana menyambut kedatangan awak.!"

Alhamdulillah...berita salji turun di sini menggemparkan dan mendapat liputan media. Sekiranya anda berminat untuk membaca liputan media itu sila klik di sini:


Saya mengikut keluarga Mariam ke sini untuk menyaksikan salji itu. Kami menuju  ke Jabel Jais kerana dikatakan salji turun di situ.

Jabel Jais di Ras Al Khaimah. Salji turun di sini pada 24 Januari 2009. Saya ambil gambar ini dari kaki bukit.


Kelihatan Jabel Jais dari jauh. Keadaannya mendung dan kelihatan kabus pekat, menggambarkan cuaca sejuk dan ada salji. 

Tapi malangnya sesampainya kami di kaki bukit, jalan di tutup. Kami tidak dibenarkan naik ke atas bukit. Kawasan itu ditutup kerana salji turun dan pihak penguasa tidak membenarkan kami naik kerana bimbangkan akan keselamatan orang ramai. 

Salji di Jabel Jais, Ras Al Khaimah yang menutupi bumi Emiriyah Arab Bersatu yang gersang. Pelik tapi benar!

Beginilah (lihat gambar di atas) keadaan salji turun di Ras Al Khaimah. Saya hanya dapat lihat ini dalam surat khabar keesokan harinya.

Oleh kerana kecewa tidak dapat menaiki Jabel Jais kami berubah arah. Kami ke hospital milik keluarga Mariam yang tidak jauh dari situ. Keluarga Mariam memiliki sebuah hospital swasta yang dikongsikan dengan syarikat Swiss dan kerajaan Ras Al Khaimah, iaitu RAK Hospital. 

Mariam  berpakaian hitam membawa saya ke kaunter di RAK Hospital


Mariam membawa saya keliling RAK Hospital.

Farmasi di RAK Hospital

Farmasi dalam RAK Hospital

Cafe dalam RAK Hospital

Cafe disediakan dalam hospital ini

Dalam bilik operasi di RAK Hospital
 

Peralatan yang terdapat di RAK Hospital.

Wad yang mewah

Ward yang disediakan memang selesa dan mewah. Ada bilik mandi dan ruang tamu yang terpisah.

Hari terakhir saya di Emiriyah Arab Bersatu, saya dihantar ke lapangan terbang oleh Mariam dari Dubai ke Abu Dhabi. Satu perjalanan yang jauh, kira-kira 160km.

Tiba di lapangan  terbang Abu Dhabi, Ally jurutera yang saya kenali di Abu Dhabi sudah menanti saya. Ally mengajak saya makan malam dan menemani  saya check in kapal terbang untuk pulang ke Malaysia.

Inilah kisah saya di Emiriah Arab Bersatu. Banyak kenangan manis saya di sini. Allah telah mempersatukan hati-hati insan yang baru berkenalan dan mengekalkannya hingga ke hari ini. Alangkah mulianya hati insan-insan ini, semoga Allah membalas kebaikan insan-insan ini terhadap saya.

Mariam, Ally, Prof AR, Khaled, "Don't be a stranger when you are in Malaysia. Please keep in touch."


2 ulasan:

  1. slm.nama sy adura.sy n anak2 akan ikut suami yg bekerja di dubai.sy risau persekolahan mereka nnt di sana.di sini ank2 sek agama swasta.sek dgn envirnmnt islamic...silibus subjek agama yg lengkap.sy tkt anak2 terkejut dgn sosiobudaya yg pelbagai di dubai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adura,
      Semoga Allah permudahkan segala urusan adura dan keluarga di sana nanti. Jangan risau kerana di sana aman.

      Padam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.