Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Khamis, 15 Disember 2011

Sharjah: Kota Elegan

Sebelum ke Emiriah Arab Bersatu ini saya berangan-angan untuk ke Sharjah. Khaled, pelajar saya dari Palestin  yang pernah ke sini, telah memberitahu  saya sedikit tentang Sharjah.

Semasa di Abu Dhabi Profesor AR telah mempelawa saya ke Sharjah kerana di situlah dia bekerja. Dia akan menjemput saya kalau saya di Dubai nanti.

Ditakdirkan Allah saya pun sampai di Dubai. Saya berpeluang untuk ke Sharjah. Profesor AR ingin sekali menjemput saya. Mariam juga. Setelah berbincang, akhirnya Mariam yang bawa saya ke Sharjah. Kami ke American University of Sharjah dengan kereta yang dipandu oleh pemandu Mariam.

American University of Sharjah letaknya 170km dari Abu Dhabi. Tapi dari Dubai, kira-kira 20km. Sharjah adalah salah satu daripada 7 negeri dalam Emiriyah Arab Bersatu yang diketuai oleh seorang Sultan. Untuk pengetahuan anda, Sharjah masih mengamalkan sistem monarki. Sharjah terletak di antara Dubai dan Ras Al Khaimah. Sharjah adalah tempat kegemaran bagi expatriat untuk bekerja dan tinggal. Kos hidup di Sharjah lebih murah berbanding dengan Dubai. Menurut Profesor AR dia juga expatriat yang berasal dari Syria.

Apabila sampai ke American University of Sharjah saya terpesona dengan lanskap dan senibina bangunannya. Saya melihat-lihat persekitaran kampus.

Kemudian saya bertemu dengan Profesor AR di pejabatnya. Saya pun memperkenalkan Mariam pada Profesor AR. Profesor AR adalah seorang Profesor yang sibuk, gigih bekerja dan dihormati di universiti ini. Dia telah membangunkan American University of Sarjah sehingga mendapat akreditasi kerajaan Emiriyah. 

Di sinilah Profesor AR bekerja.

Kemudian Profesor AR membawa saya dan Mariam berkenalan dengan rakan-rakannya dan berbual-bual dengan siswa-siswinya. Dari sini saya dapat mengetahui bahawa Profesor AR adalah Profesor yang dihormati dan disayangi siswa-siswinya. Saya kagum.




Bahagian depan American University of Sharjah.

Senibina dan lanskap American University of Sharjah yang mengagunkan

Senibina dan lanskap yang elegan di American University of Sharjah.


Sebahagian siswi American University of Sharjah.


Siswi American University of Sharjah kelihatan elegan. Mereka memakai make-up, berkasut tumit tinggi, bergaya dan berdandan ke kuliah. Tak macam kebanyakan siswi di Malaysia atau USA.


Saya menemani Mariam membayar yuran pengajian anaknya di sini. Menurut Mariam, universiti ini dihadiri oleh anak-anak orang berada.

Perpustakaan American University of Sharjah.

Kemudian saya melawat perpustakaan American University of Sharjah.

Seting yang selesa dan teknologi canggih dalam perpustakaan.
Ruang membaca di perpustakaan American University of Sharjah.


Fakulti-fakulti di American University of Sharjah.

Siswa dan siswi di hadapan Fakulti Seni dan Sains di American University of Sharjah.

Begitulah kisah saya di Sharjah, Kota Elegan ini. Elegan kotanya, elegan jua insan-insannya.  Tersimpul ikatan ukhwah antara insan-insan ini yang datang dari berbeda benua. Terlalu manis bagi yang memahami. Saya, Profesor AR dan Mariam baru mengenali di antara satu sama lain. Hanya melalui pertemuan singkat di Abu Dhabi tempoh hari telah membuatkan ikatan kami mesra dan kuat.

Saya melihat kejujuran Mariam dan Profesor AR. Kejujuran mereka terpasak di hati saya sehingga saya mampu mengarang puisi di bawah ini. 


Ukhuwah ini,
janganlah dinodai,
dengan sedetik mazmumah hati,
dengan nafsu serakah keji,
jangan dek kerana memilih posisi
melampiaskan kepentingan diri
Ya Rab, satukan hati-hati kami,
sirami ia dengan nur Ilahi,
teruskan ia mewangi,
sehingga akhir nanti.

Firman Allah subha Nahu Wa Taala yang mahfumNya: "Bahawa orang-orang yang beriman itu bersaudara." (Al Hujurat:10).

"Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengahnya yang lain, kecuali orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)." ( Az-Zukhruf:67)

...bersambung

2 ulasan:

  1. Menarik sungguh berada di sana.Akhirnya saya tahu salah satu tempat singgahan kapal kargo iaitu di sharjah.Apa lagi tarikan di sana? dari bandarnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap dapat beri nama. Silalah masuk jadi ahli/kawan.

      Sarjah dekat dengan laut jadi bolej jetski dan naik feri. Bandarnya banyak shopping mall dan souq untuk membeli-belah permaidani, antik dan emas.

      Sharjah didiami oleh ramai expatriat dan elite.

      Padam

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.