Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Sabtu, 7 Januari 2012

Berastagi | 4: Berseleranya Makan dan Lenanya Tidur di Hotel

Perut saya yang mulanya memainkan lagu keroncong kini penuh dengan masakan Minang dan Jawa di Rumah Makan Ummi. Ayam Penyet, sup tulang, tempe goreng, cauliflower goreng, sambal terasi, terung goreng berlado, kentang goreng berlado, daging rendang Minang, pecal, pucuk ubi dan kangkung goreng memenuhi selera saya. Banyaknya lauk! Memang stail di sini, makanan dihidang satu demi satu sampai penuh meja. Pilihlah yang mana suka.


Rumah Makan Ummi ini letaknya di tengah-tengah pekan Berastagi, tak berjauhan dengan Pasar Buah dan Sayur.  Di hadapan Rumah Makan Ummi terdapat tugu peringatan, ia di tengah-tengah bulatan pekan ini.


Sebuah lagi Rumah Makan yang memenuhi selera saya ialah Famili Baru. Sup tauhu, tahu goreng, ayam goreng rangup, ikan talapia goreng masam manis, pecal, ulam-ulaman, cap cai dapat disantap enak dalam suasana desa pergunungan.


Di Berastagi kami menginap di Hotel Green Garden. Hotel 4 bintang ini sangat luas dan selesa. Udaranya yang nyaman dan dingin tidak memerlukan penghawa dingin dipasang. Pintunya dua, di hadapan dan di belakang, terasa macam tinggal di rumah. Walau bagaimanapun air panas tidak disediakan 24 jam. Ia dipasang pada masa-masa tertentu, misalnya pada pukul 6.00 petang sehingga 8.00 malam dan 6.00 pagi hingga 9.00 pagi. Kalau hendak gosok baju, seterikanya perlu disewa. Plug di sini sama dengan plug di Malaysia dan bolehlah aku gunakan untuk mengecas bateri kamera atau telefon bimbit. Wi-fi pun ada.

Kami sempat menonton siaran pagi di tv. Ada seorang Ustaz yang kelihatan amat "phenomenum" - Ustaz Maulana - gaya penyampaian ceramahnya tersendiri, menarik dan kreatif. Ada ciri-ciri jenaka, lakonan dan bercerita, dibuat pada hari perkahwinan. Sambil bercerita, dia berlakon, bergerak-gerak dari satu sudut pentas ke sudut lain, sambil itu dia menyampaikan hadis-hadis dan ayat-ayat suci, kemudian dia bergurau mengusik-usik pengantin baru. Dipanggilnya pengantin baru ke tengah pentas dan diajaknya berlakon untuk menyampaikan cerita. Sambil itu dia berinteraksi dengan hadirin. Sambil memanggil mereka, "Jemaah...Oh jemaah!" Maka dijawab oleh semua orang, "Inggih!". Lalu beliau memberi nasihat, diselit-selitkan dengan lawak jenaka. Yang hadir ketawa. Saya juga turut ketawa. Stail begini belum lagi saya tengok di Malaysia.



Di luar hotel penuh bunga. Indah, nyaman dan dingin. Kalau nak mandi air panas gunung berapi, terdapat kolam air panas berdekatan. Kalau sakit-sakit badan dan urat-urat kejang, panggil saja tukang urut, dia akan datang ke bilik kita mengurut. Saya lihat jiran saya berbuat demikian. Tapi saya pilih untuk bermalas-malas di tilam empuk dan beradu dalam selimut tebal, lena sehingga puas.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.