Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Jumaat, 6 Januari 2012

Berastagi | 3 : Shopping Buah-buahan dan Sayur-sayuran Segar

Mengunjungi Pasar Buah dan Pasar Sayur di Berastagi amat sesuai pada waktu pagi. Dengan udara yang segar, dingin dan nyaman selera untuk makan sayur-sayuran memuncak kerana kesegarannya. Pasar ini terletak di tengah-tengah pekan Berastagi.


Buah markisa (passion fruit) amat sinonim dengan Berastagi. Ia sedap kalau diperah menjadi jus. Rasanya masam-masam manis. Penjual di sini menyebutnya Buah Cinta.

Ada buah yang pertama kali saya lihat iaitu buah pepino. Pepino ini berwarna sedikit ungu. Lihat gambar paling atas (kiri), inilah pepino, di depannya buah markisa. Jangan tanya saya macam mana rasa pepino. Manis barangkali, isinya nampak macam buah tembikai susu. Menyesal pulak tak cuba rasa.

Buah-buahan lain seperti salak, avocado, tomato, strawberi, limau amat banyak di pasar ini. Sentiasa ada peniaga yang peramah menggamit kami ke gerainya.


Bunga-bungaan seperti amaryllis, mawar, antarium lily serta sayur-sayuran seperti asparagus, lobak merah, kobis, bayam, brokoli dan ubi jalur disusun elok di depan gerai.

Cuba renung sejenak: 
"Dia tumbuhkan untukmu dengan air itu tanam-tanaman, zaitun, pohon kurma, anggur dan bermacam-macam buah-buahan. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang memikirkannya" (An -Nahl, 16: 11).

Ketika kami ke sini, orang Batak sedang merayakan hari natal. Jadi mereka berbondong-bondong ke gereja dan berpakaian cantik.

Hotel tertua yang bercirikan kesenian Belanda terdapat di sini. Ia di kelilingi dengan padang golf. Lihatlah gambarnya di atas.



Kelihatan kuda-kuda ditunggang di jalan-jalan pada hari natal ini.

Renungan sejenak: 
"(Dia ciptakan) kuda, baghal dan keledai, supaya kamu mengenderainya dan menjadi perhiasan. Dan Dia menciptakan apa yang tiada kamu ketahui" (An-Nahl, 16:8).


Di pasar ini terdapat bazar-bazar yang menjual barang-barang kraf tangan, ayat-ayat suci al-Quran dan barang-barang untuk kenang-kenangan.

Kalau perut berkeroncong boleh singgah sejenak mengunyah jagung rebus dan mencicip air tebu segar.

Kalau malas berjalan kaki, tunggang sahaja kuda yang banyak menunggu di tepi jalan.

Walaupun ramai orang Kristian di sini, terdapat juga orang Islam berniaga. Ada juga kedai yang ditutup kerana peniaganya menyambut hari natal.


Beg, kasut, baju batik boleh dibeli asalkan pandai menawar. Barang yang sama, berbeza harganya walaupun kedainya bersebelahan sahaja.

Di pasar ini ada banayak fridge magnet, harganya Rp20,000=RM7.50, saya tawar, dapatlah Rp15,000=RM5.30. Saya ingat saya dah untung. Bila saya ke kedai sebelah harganya lagi murah, saya boleh dapat Rp10,000=RM3.50. Saya ingat saya dah untung banyak, tapi bila saya ke Tomok di Pulau Samosir, saya dapat lagi murah iaitu Rp5,000= RM1.75. Begitulah kaedahnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.